Drukkere ochtend- en avondspits

Op veel plekken nu drukker in de spits dan voor corona: bekijk hier waar

04 oktober 2021 18:48 Aangepast: 04 oktober 2021 19:16
Het wordt weer drukker op de weg en dus stijgt ook de filedruk. Beeld © ANP/RTL Nieuws

Wie dacht dat files na corona niet terug zouden keren, komt bedrogen uit. Er wordt weliswaar nog altijd meer thuisgewerkt, maar dat leidt niet tot minder drukte op de weg. Zo telde TomTom in de laatste 2 weken van september meer voertuigen dan in dezelfde periode in 2019. In trein, bus en tram is het nog wel rustiger dan in de periode voor corona.

Vertraging door files of staan in een overvolle trein. Het zijn ergernissen die tijdens de coronapandemie even naar de achtergrond verdwenen. Maar door versoepelingen zijn ze de laatste weken terug van weggeweest. Vooral op de weg is het drukker. Op verschillende plaatsen zelfs drukker dan in een vergelijkbare periode in 2019.

Drukkere ochtend- en avondspits

Dat blijkt uit mobiliteitscijfers die RTL Nieuws heeft geanalyseerd. Uit cijfers van de Nationale Databank Wegverkeer (NDW) valt op te maken dat de filedruk in de gehele maand september 70 procent hoger was dan in dezelfde periode vorig jaar. En dat vooral in de laatste weken sprake was van een flinke stijging in zowel ochtend- als avondspits.

In die laatste weken telde TomTom op het hoofdwegennetwerk dan ook meer verkeer dan in de laatste weken van september 2019. RTL Nieuws bekeek de tellingen in de spits (6-9 uur en 16-19 uur) op ruim 15.000 stukjes weg. Daaruit blijkt dat er in de laatste twee weken van september zelfs meer voertuigen gezien zijn dan in dezelfde periode in 2019. 

Verschil in verkeer laatste twee weken september 2019-2021

Minder internationaal verkeer

Op de 15.000 onderzochte wegdelen gaat het om een stijging van zo'n acht procent in getelde voertuigen. Volgens TomTom zou een klein deel daarvan verklaard kunnen worden door een toename van gebruikers, maar blijft overeind dat het in de laatste twee weken van september drukker was dan in de zelfde periode in 2019.

Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan TU Delft, legt uit dat meer mensen tijdens de coronacrisis een auto hebben gekocht. "Mensen pakten vaker de auto dan de trein vanwege het besmettingsrisico in het openbaar vervoer. Dat lijkt nu nog zo te zijn."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Files terug van weggeweest? 'We zijn het niet meer gewend'

Lokaal kunnen verschillen soms logisch verklaard worden. Sommige wegen die nu rood kleuren waren namelijk eind september 2019 in onderhoud en dus minder goed toegankelijk. Zoals ook de weersomstandigheden een effect kunnen hebben op verschillen: bij mooi weer pakken mensen eerder de fiets. 

Onder aan de streep geven de cijfers in combinatie met de toegenomen filedruk die NDW al zag een goed beeld van de stand van zaken op de wegen. Opvallend is dat op veel hoofdwegen van en naar het buitenland niet of nauwelijks sprake is van een stijging. Het internationale verkeer lijkt dus nog niet op het oude niveau te zijn.

Het is mogelijk dat het drukker is tijdens de spits, omdat mensen die werktijden nu gewend zijn, zegt Van Wee. "Als we de spits zouden vermijden door eerder of later te beginnen op het werk, dan worden de files minder." De vuistregel is dat als er 1 procent minder auto's op de weg is, dat er 2 tot 5 procent minder file is, zegt Van Wee. "Als 10 procent van het autoverkeer zou verdwijnen omdat mensen bijvoorbeeld thuis gaan werken, dan kun je 20 tot 50 procent minder file verwachten." 

Minder reizigers in trein, bus en tram

Waar het verkeer op de weg terug is op het niveau van voor corona, is dat in het openbaar vervoer nog zeker niet het geval. Hoewel ook daar de laatste weken sprake is van een stijging van het aantal instappers, ligt het totaal nog altijd zo'n kwart lager dan in een vergelijkbare periode in 2019, blijkt uit cijfers van Translink en het Centraal Bureau voor de Statistiek. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

ANWB: Met 650 kilometer file drukste spits dit jaar tot nu toe

Het aantal check-ins ligt op dit moment wel op het hoogste niveau sinds de intrede van corona in Nederland. Waar de reizigers zijn gebleven die voorheen wel het openbaar vervoer gebruikten, is niet bekend. Mogelijk neemt een deel van hen nu de auto in plaats van het OV. Ook kan het zijn dat een deel thuiswerkt in plaats van op locatie.

Uit cijfers van Google blijkt namelijk dat Nederlanders nog altijd minder vaak op hun werk te vinden zijn dan voor corona. Het aandeel mensen dat op het werk verschijnt neemt weliswaar toe de laatste weken, maar ligt nog altijd zo'n 14 procent lager dan voor het uitbreken van de coronapandemie.

Of de files van lange duur zijn, moet nog blijken, zegt Van Wee. "Het kan best zijn dat nu de maatregelen versoepeld zijn, mensen weer massaal naar kantoor gaan, maar over een tijdje weer verlangen naar thuiswerken." 

De belangrijkste oplossing voor de files? "Niet tijdens de spits de weg op gaan." Van Wee zou daarom graag zien dat thuiswerken blijft. "Het heeft niet geleid tot slechtere prestaties. Als werkgevers flexibeler worden, dan is dat een eerste oplossing voor files."

RTL Nieuws aanmelden nieuwsbrief

Dagelijkse update

Wil jij iedere middag een selectie van het belangrijkste nieuws en de opvallendste verhalen in je mail? Meld je dan nu aan voor de dagelijkse update.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore