Incidenten met schepen

Veel ongelukken op het water door drukte en slechte schippers

02 september 2019 12:00 Aangepast: 03 september 2019 07:21
Beeld © Archieffoto ANP

Het wordt steeds drukker op het water en dat veroorzaakt regelmatig problemen. Vorig jaar waren er 176 ernstige scheepsongevallen. Het gaat dan om ongelukken waarbij doden en zwaargewonden vielen of waarbij grote schade was. Dat blijkt uit cijfers die de onderzoeksredactie van RTL Nieuws opvroeg bij Rijkswaterstaat.

Deskundigen schrijven het toe aan de toenemende drukte. Ook is het makkelijker voor onervaren schippers om het water op te gaan. Zij kunnen situaties vaak niet goed inschatten en komen een stuk eerder in de problemen, zegt Rowena van der Maat. Zij is projectleider van Varen doe je Samen, een campagne om veiligheid op het water te verbeteren. "Mensen moeten vooral opletten bij knooppunten waar beroepsvaart en recreatievaart samenkomen. Zorg dat je de regels kent en hou je daar ook aan."

Ook kleinere incidenten op het water

In 2018 werden bij Rijkswaterstaat 1349 incidenten op het water gemeld. Dan gaat het dus ook om lichte botsingen, motorproblemen of schippers die vast komen te zitten in waterplanten. Niet alle incidenten worden goed geregistreerd, waardoor het werkelijke aantal waarschijnlijk nog hoger ligt. In de zomer betekent het dat het zeker vijf keer per dag misgaat. In één op de zeven incidenten ging het om een 'significant' ongeval dat letsel of grote schade tot gevolg had.

Het aantal geregistreerde ongevallen steeg tussen 2017 en 2018 met 19 procent. Volgens Rijkswaterstaat komt dat niet doordat er meer ongevallen zijn, maar doordat de registratie is verbeterd.

Alle ongevallen op een kaart:

Gevaarlijk knooppunt

Eén van de plekken waar volgens de database van Rijkswaterstaat veel incidenten gebeuren, is de zogeheten Pampusgeul. Dit is een strook tussen Amsterdam en Almere, langs het eilandje Pampus. Een ingewikkeld knooppunt waar veel gevaren wordt door verschillende soorten boten, van zeilers en sloepjes tot grote binnenvaartschepen en andere beroepsvaart. 

Sijmon Zondervan van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij komt regelmatig op dat stuk. "Wat je regelmatig ziet, is dat een paniekmanoeuvre gemaakt moet worden om weg te komen bij een binnenvaartschip. Als dat te laat gebeurt, komt dat ding echt dichtbij. En als-ie je raakt, ben je kansloos." Volgens Zondervan is er vaak sprake van een gebrek aan kennis, met alle risico's van dien.

Niet alle ongevallen worden goed bijgehouden. Het is daardoor lastig te zeggen hoe het aantal incidenten verandert. Wel stelt Rijkswaterstaat dat door de droogte van vorig jaar meer schepen vast kwamen te zitten liepen, bijvoorbeeld in de Waal bij Nijmegen.

Ernstige ongevallen op het water de afgelopen jaren: 

  • Rotterdam (2019): één dode en negen gewonden na aanvaring sloep en rib-boot.
  • Zouteland (2019): meisje (15) overleden na aanvaring rubberboot en speedboot.
  • Nijmegen (2019): botsing tussen een cruiseschip en een vrachtschip.
  • Amsterdam (2018): twee zwaargewonden na botsing tussen speedboot en binnenvaartschip.
  • Scheveningen (2018): één dode en meerdere gewonden bij botsing tussen twee bootjes.
  • Well (2017): jongen (15) overleden nadat hij werd overvaren door jetski.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore