EditieNL

Kapot van woede: tips tegen korte lontjes

02 september 2015 11:47 Aangepast: 03 september 2015 10:32
Beeld © iStock

Stress op het werk, hufters in het verkeer, hondenpoep voor je voordeur: ingrediënten voor een woede-uitbarsting. En dat lucht heerlijk op toch? Nou, volgens sommige wetenschappers is woede ongezond. Hoe word je als heethoofd weer cool?

Mensen met flinke woedeaanvallen hebben meer kans op een hartaanval, stellen Australische wetenschappers. En ook in deze video wordt gewaarschuwd voor wat woede doet met je lichaam:

Wat woede fysiek echt met je doet, ligt wel wat genuanceerder, zegt cardioloog Jan van der Heyden. "Wat er precies gebeurt, is niet vast te stellen. We weten dat je bloeddruk omhoog gaat, je hart gaat sneller kloppen en de elasticiteit van je bloedvaten verandert."

Heethoofden zijn beschermd
Mensen die al aanleg hebben voor hart- en vaatziekten zouden hierdoor tijdens een woedeaanval in theorie ook een hoger risico hebben op een hartstilstand. Echt hard bewijs is er niet, zegt Van der Heyden.

En dat wil ook niet zeggen dat heethoofden meer risico lopen. "Integendeel, uit studies zou blijken dat het hart van mensen die vaak kwaad worden, beter beschermd is tegen de effecten van hun eigen woede." Je lichaam wordt dus een soort ervaringsdeskundige.

Woede kan goed zijn
Volgens psycholoog Pablo Bakarbessy kan woede zelfs heel goed zijn. "Het is energie. Die kan aanzetten tot actie, en daar komen soms goede dingen uit voort." Boos worden en met die boosheid omgaan, doet iedereen volgens hem op zijn eigen manier. En dat heeft ook te maken met hoe je er als kind mee omging.

"Als je het vroeger vaak hebt onderdrukt, of als je het nooit hebt mogen uiten, is de kans groter dat je er als volwassene meer moeite mee hebt", zegt Bakarbessy. "Als je vroeger ruimte kreeg om je woede te uiten, is de kans groter dat je er later effectiever mee omgaat."

Opkroppen is slecht idee
Woede opkroppen is volgens hem sowieso een slecht idee. "Als je woede heel erg opkropt, kan het naar binnen toe slaan. Mensen kunnen verkrampt raken en het lichaam reageert daarop. Er zijn zelfs studies die zeggen dat je er maagzweren en cysten van kunt ontwikkelen."

Maar met al die energie die vrijkomt iemand anders in elkaar timmeren, is ook weer geen goed idee. Hoe kun je het beste omgaan met je woede? Bakarbessy geeft enkele tips om weer te kalmeren of een uitlaatklep te vinden.

Tips tegen een woede-uitbarsting

1. Tot 10 tellen
Het is cliché, maar onderdruk je woede heel even. Dat helpt echt. Woede is energie, als je die even laat temperen, gaan de scherpe kantjes eraf en kun je de energie ook voor andere dingen gebruiken.

2. Lach of zing een liedje
Als je de situatie voor jezelf absurd maakt, doe je wel iets met je vrijgekomen energie, maar kun je je woede ook relativeren.

3. Gil of vloek
En dan dus zonder anderen daarmee te kwetsen of te beschadigen, maar het kan wel een uitlaatklep zijn. 

4. Ademhalingsoefeningen
Haal diep adem, zo komt je lichaam tot rust en daardoor ook je hersenen en je gedachten. Dat werkt ook goed in combinatie met het tot 10 tellen.

5. Praat met diegene op wie je boos bent
Ben je boos op een collega of op je echtgenoot: zeg dat dan eerlijk. Leg het uit en deel je gevoelens. Anders blijf je met die woede zitten. Doe dat wel zonder iemand moedwillig te kwetsen.

6. Praat er met anderen over
Deel je woede met een vriend of vriendin of met familie. Zo kun je de woede even van je afpraten. Als je je boosheid deelt, wordt het meteen een stuk lichter.

7. Ga sporten
Zo ontlaad je energie en dat is na een woedeaanval nuttig, maar kan ook preventief werken. Het werkt alleen niet voor iedereen. Als je sowieso een kort lontje hebt, en je alleen maar bezig bent met kickboksen, kun je van je lichaam een moordwapen maken.

Bekijk hier het tv-item terug:

Editie NL

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`