EditieNL

Zwanger met een sixpack: is dat wel gezond?

27 januari 2016 15:46 Aangepast: 27 januari 2016 16:48
Beeld © Instagram Stacie Venagro

Foto's van een Amerikaanse die 30 weken zwanger is en nog altijd een sixpack heeft, maken veel los op social media. Is het kindermishandeling, zoals een van de reageerders op onze Facebookpagina zegt, of is er helemaal niets mis mee?

Fitnessgoeroe en drievoudig fitnesskampioen Stacie Venagro is er maar wat trots op. Elke week post ze een foto van haar buik op Instagram. Een trotse toekomstige moeder die schrijft over hoe goed haar baby groeit en wat hij nu allemaal moet kunnen. Maar die ook heel erg trots is op de gespierde buik die ze ondanks haar zwangerschap heeft. Niks mis mee, vinden sommigen, maar anderen geloven er helemaal niets van dat zo'n buik goed is voor de baby.

 

My weeks in review! #12weekstogo #12weeksleft #preggo #fitmama #babyvenagro #babybump #bellyispopping

Een foto die is geplaatst door Stacie Venagro (@stacievenagro) op

Judith van Diepen werkt bij Mom in Balance, waar ze sportlessen geven aan zwangeren. Oefeningen voor je schuine buikspieren kun je ook als zwangere vrouw prima doen, zegt zij. Die zijn juist goed, omdat ze aan je bekken en rug vastzitten en voor stevigheid zorgen. Maar aan de buik van Venagro te zien, is dat niet alles wat zij doet.

Geen rechte buikspieren
"Ze heeft wel een beetje een rare buik. Waarschijnlijk doet ze ook oefeningen voor haar rechte buikspieren en die zijn toch wel uit den boze." Volgens Van Diepen zijn crunches en oefeningen op je rug slecht voor de baby. "Je kunt je aorta afknijpen en dan krijgt je kind geen zuurstof." En ook voor de moeder brengen die oefeningen risico's met zich mee. "Als je buikspieren te ver gaan wijken dan kun je een diastase krijgen. Dan ben je nog verder van huis."

Ook verloskundige Ilona van der Vloed gelooft niet dat er iets mis is met het trainen van je schuine buikspieren. "Het is echt een misverstand dat dat slecht is. Goede buikspieren en stevige bekkenbodemspieren kunnen juist heel erg helpen tijdens de bevalling." Wel is het volgens haar zo dat het lichaam juist bezig is om die buikspieren slap en soepel te maken en dat je dat proces dus eigenlijk tegenwerkt door te trainen.

Tradities en gewoontes
Je rechte buikspieren trainen, daar kun je na een aantal weken wel beter mee stoppen, omdat die gaan wijken om plaats te maken voor je kindje. "Maar zulke adviezen zijn allemaal gebaseerd op tradities en gewoontes." Dat het belangrijk is voor vrouwen, dat merkt Van der Vloed wel. "Elke zwangere vraagt tijdens een consult wanneer ze moet stoppen met het trainen van haar buikspieren."

Editie NL
`