Nederland

Tom Dumoulin won Giro dankzij chips en winegums

29 mei 2017 14:16 Aangepast: 29 mei 2017 15:09
Winegums en chips zijn belangrijk voor Tom Dumoulin. Beeld © ANP

Topsport en eten. Dat is onlosmakelijk met elkaar verbonden. Bij een winnaar van de Giro D'Italia horen daar kennelijk chips en winegums bij. "Tom Dumoulin leefde daar de laatste dagen op", zegt zijn trainingsmaatje Thomas Rieff.

Rieff is de boezemvriend van Dumoulin. Hij kent hem al van jongs af aan. Een dag voor de cruciale tijdrit stuurde hij een foto naar Dumoulin waarop hij een ijsje aan het eten was. Gewoon, om te plagen, zegt hij tegen RTL Nieuws. "Hij stuurde terug dat hij dat ook wel zou willen. Hij zei al twee dagen op chips en winegums te leven. Toen zei ik, als jij de Giro wint, krijg je een ijsje."

Winegums heel normaal

Thumbnail

Maar een ijsje rond wedstrijden, dat mag niet van de sportdiëtist. "Dat is ook niet zo professioneel", zegt Rieff. Maar chips en winegums zijn wel normaal in het wielrennen. "Je moet binnen het half uur na de wedstrijd suiker en koolhydraten aanvullen en dat kan met met een handje winegums heel snel. Veel renners eten ook van die gummibeertjes."

Winegums zijn prima, zegt ook sportdiëtiste Antoinette Drexhage. "Zeker in de duursport. Winegums zitten vol koolhydraten en suikers. Uiteindelijk is het zo dat suikers worden omgezet in glucose en dat wordt opgeslagen in de spieren en de lever. Dat is nodig om een goede prestatie te leveren."

Koolhydraat stapelen

In aanloop naar een zware wedstrijd wordt er volgens de diëtiste aan 'koolhydraat stapelen' gedaan. "Je lichaam moet optimaal voorbereid zijn. Het kan een bepaalde hoeveelheid opslaan, dus het is zaak om dat aan te blijven vullen. Dus je ziet in de duursport sporters constant aan de gelletjes en sportdranken. Voor de wedstrijd, maar ook tijdens het fietsen."

En vooral direct na afloop van de wedstrijd is het belangrijk om suikers en eiwitten te eten, voor optimaal herstel van het lichaam. 

Vet nodig

En chips voor een sporter? Drexhage ziet dat niet zo vaak, maar ze kan het zich wel voorstellen. "Normaal gesproken raad ik het niet aan, want de prestatie kan hierdoor achteruit gaan. Maar qua energie moet er zo veel naar binnen komen, daar is altijd moeilijk tegenop de eten. Je moet duizenden calorieën per dag verbranden, en hebt dus wat meer vet nodig. Vetten zorgen ervoor dat de voeding langer in de maag blijft, hierdoor kan een sporter klachten krijgen." 

Hoeveel snoep je moet eten, ligt puur aan hoe zwaar de inspanning is. "En het ligt ook heel individueel. Er is daarom bij topsporters altijd een sportdiëtist betrokken." 

De darmen van Dumoulin

Dumoulin had problemen met zijn darmen tijdens de Giro. Hij verloor veel tijd, toen hij plotseling de bosjes in moest. Maagklachten komen vaker voor in de topsport, zegt Drexhage. "Dat heeft met de koolhydraten te maken. Die nemen per gram wat vocht mee. En als er heel veel vocht opeens in de darmen terechtkomt, dan moet dat er uit."

Ook de laatste dagen ging eten moeizaam voor de Giro-winnaar, zegt Dumoulins maatje Rieff. Zijn eten moest vooral licht verteerbaar zijn. Met chips en winegums stelde de Limburger de roze trui veilig.

Thumbnail

Zin in iets hartigs

Rieff noemt chips 'een redelijk verantwoord tussendoortje'. "Ik merk dat zelf als renner ook, je hebt ook zin in iets hartigs. En je hebt zout en natrium nodig. Je verliest liters aan zweet, dus je moet toch weer dat zout binnenkrijgen. De vetten in chips geven een snel verzadigd gevoel. Je hebt aan een klein bakje genoeg." 

Zijn winegums ook voor amateursporters aan te bevelen? Soms wel, zegt sportdiëtiste Drexhage. "Het ligt eraan hoe lang je aan het sporten bent. Bij een inspanning van anderhalf uur en langer heeft je lichaam koolhydraten en eiwitten nodig. Tot anderhalf uur kan je lichaam het met reserves doen. Maar je ziet vaak dat sporters vergeten te eten en te drinken. En dan is er een grotere kans op blessures of kun je je na het sporten erg vermoeid voelen."

Wat je verder goed kunt eten: brood, witte pasta, jam, honing en kip of vis. "Maar geen vezels. Die zorgen ervoor dat je eten langer in de maag blijft en dat kan klachten opleveren."

Meer op rtlnieuws.nl:
Dumoulin fietste de Giro voor 69 euro per kilometer

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`