Klachten over overvolle treinen

Geld terug voor staan in volle trein, desnoods via de rechter

25 februari 2016 09:23 Aangepast: 01 augustus 2017 07:30
Beeld © ANP

ConsumentenClaim stapt naar de rechter als de NS niet binnen twee weken met een compensatieregeling komt voor reizigers die moeten staan in een volle trein. Directeur Stef Smit van ConsumentenClaim noemt het 'een allerlaatst ultimatum'.

"Wij vinden dat treinreizigers minimaal 50 procent van hun reiskosten gecompenseerd moeten krijgen, zolang de problemen met de overvolle treinen niet zijn opgelost", zegt Smit tegen BNR. ConsumentenClaim kondigde de claim tegen de NS november vorig jaar aan. Sindsdien hebben 8500 reizigers zich aangemeld. 

NS had problemen kunnen voorkomen
"De NS is niet verplicht om iedereen te laten zitten, maar in de algemene voorwaarden staat wel dat de vervoerder een inspanningsverplichting heeft om mensen aan een zitplaats te helpen. Het is tijd dat de rechter zich hierover uitlaat", zei Smit er in november over.

ConsumentenClaim zegt dat de NS in 2014 al wist dat er voor de periode 2015-2017 een tekort aan treinen zou zijn. De vervoerder heeft onvoldoende maatregelen genomen om het materieeltekort op te vangen, vindt ConsumentenClaim.

"We doen wat we kunnen"
De NS weigert over compensatie te praten. "We bieden een vervoersplaats, geen zitplaats. Maar we zetten alles op alles om zoveel mogelijk reizigers een zo goed mogelijke reis te bieden. Daarvoor halen we alles uit de kast, zoals we hebben afgesproken met de staatssecretaris."

Als voorbeeld noemt de NS de spitsbussen die sinds maandag rijden en het ombouwen van eersteklasrijtuigen naar tweedeklasrijtuigen. Ook zijn er met spoed nieuwe treinen besteld. "Kortom, we doen wat we kunnen. We blijven daarom graag met ConsumentenClaim in gesprek over onze inzet, nu en in de nabije toekomst."

Vanaf september 2015
Het ziet er dus naar uit dat er een rechtszaak komt tegen de NS. ConsumentenClaim wil een schadevergoeding claimen voor reizigers die sinds september 2015 last hebben gehad van overvolle treinen. 

Vorig jaar november concludeerde RTL Nieuws op basis van duizenden meldingen en tientallen ingezonden filmpjes al dat volle treinen reizigers een doorn in het oog zijn van veel reizigers. Vlak daarna ontstond het initiatief voor een claim tegen de NS.

Meer op rtlnieuws.nl: 

`