Nederland

120 experts: geef kind meer groente

06 april 2016 13:55 Aangepast: 06 april 2016 14:49

Kinderen eten nog veel te weinig groente. Om dat te veranderen kwamen gisteren 120 gezondheidsdeskundigen uit verschillende disciplines samen in de Groente-Top. Voorzitter en kinderarts Koen Joosten denkt dat ouders veel kunnen doen om hun kinderen aan de groente te krijgen. "Varieer, wees creatief en maak het leuk."

Slechts 20 procent van de 2- tot 3-jarigen eet de aanbevolen hoeveelheid van 50-100 gram groente per dag, blijkt uit onderzoek. Zorgwekkend, want juist op jonge leeftijd is het heel belangrijk dat kinderen groente leren eten, zegt Joosten. "Het is bepalend voor de smaakontwikkeling en voor een gezond eetpatroon op latere leeftijd. Als je in je jonge levensjaren veel groente eet, neem je dat de rest van je leven mee." 

Als voorzitter van het Platform Gezonde Voeding 0-4-jarigen zat Joosten gisteren om de tafel met tientallen kinderartsen, huisartsen, gynaecologen, arts-epidemiologen en vertegenwoordigers van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport om te onderzoeken hoe ze kinderen meer groente kunnen laten eten.

Vijf suikerklontjes in de broodtrommel
Een van de dingen waar de verschillende disciplines zich over bogen, is voorlichting en educatie. Bij ouders ontbreekt het nogal eens aan kennis over gezonde voeding, merkt Joosten. "Kinderen krijgen nog veel te veel suiker binnen. Dat komt ook omdat ouders niet beseffen wat er in sommige producten zit. In één pakje Wicky-drink bijvoorbeeld zitten maar liefst vijf suikerklontjes. Geen ouder zou zijn kind een glas water en vijf suikerklontjes meegeven in een broodtrommeltje, maar zo'n pakje lijkt onschuldig."

Een stap in de goede richting is alvast de nieuwe Schijf van Vijf, waarin de voorgeschreven groente-inname is verhoogd van 200 naar 250 gram per dag. Joosten is daar heel blij mee. "De nadruk komt steeds meer te liggen op groente en steeds minder op vlees. Die omslag willen we overal op gang brengen."

Wat kun je als ouder doen om je kind meer groente te laten eten?

  • Wees je bewust van hoeveel groente je kind nodig heeft. Voor jongere kinderen (van 0 tot 4 jaar) geldt zo'n 50 tot 100 gram per dag (twee volle eetlepels), voor oudere kinderen houd je 250 gram per dag aan.
  • Varieer. "In een komkommer zitten andere voedingsstoffen dan in spinazie, probeer zoveel mogelijk af te wisselen."
  • Maak het leuk. "Drapeer beleg op een bepaalde manier op een boterham, maak er figuurtjes mee, probeer verschillende bereidingsmethodes uit."
  • Verspreid de groente-inname over de dag. "Geef bijvoorbeeld snoeptomaatjes of -komkommertjes mee als snack."
  • Vermijd suiker. "Suiker verpest je smaak, net als zout. Groenten zijn lang niet meer zo bitter als vroeger, maar omdat we zoveel suiker eten hebben we wel de indruk dat het bitter is."
  • Stop niet met proberen. "Herhaal, herhaal, herhaal. Je moet een kind minimaal tien keer een smaak aanbieden wil het die smaak lekker gaan vinden."
  • Begin al tijdens de zwangerschap. "Smaakontwikkeling begint in de baarmoeder. Als een aanstaande moeder veel broccoli eet, is de kans groot dat het kind dat ook lust." 

Meer op rtlnieuws.nl:

RTL Nieuws

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`