Nederland

Sociale media bij vermissingen kunnen helpen, maar let op wat je schrijft

06 juni 2017 19:50 Aangepast: 09 juni 2017 09:43
Savannah (links) en Romy. Beeld © Eigen foto's

Sociale media zijn massaal gebruikt bij de zoektocht naar de doodgevonden Savannah. De post op Facebook van haar moeder werd ruim 140.000 keer gedeeld. Het kan helpen, maar pas op: "Je wilt niet alles over je kind vertellen als hij of zij de volgende dag gewoon weer komt binnenwandelen", zegt de politie.

"Uiteraard kunnen we de familie niet tegenhouden een bericht online te plaatsen", zegt een woordvoerder. "Wel zeggen we: als je dat doet, bekijk dan goed wat je er op zet. Geef niet te gevoelige informatie weg. Zeg bijvoorbeeld niet dat je kind depressief of verward is. Je kunt bijvoorbeeld plaatsen wat voor kleding ze aan hebben. Geen toestanden eromheen, dat kan later in hun leven tegen hen werken. Een werkgever googelt ook."

1000 mensen naar zoektocht Savannah

De moeder van Savannah deed een oproep met daarin een signalement. Het bericht kan volgens socialmedia-expert Jarno Duursma een reden zijn voor de enorme aandacht die volgde. "Dat weet je nooit zeker, maar mijn onderbuikgevoel zegt van wel."

Om Savannah te vinden, werd er zondag een zoektocht georganiseerd door mensen uit haar dorp Bunschoten. De zoektocht kreeg via sociale media bekendheid. Veel mensen waren er de volgende dag bij. "We hadden gehoopt op honderd mensen", zegt initiatiefneemster Angelique Ter Haar. Het werden er ongeveer 1000.

Meer aandacht voor vermissingen dan normaal

Gigantische aandacht dus, maar waarom krijgt de ene zaak nou zoveel meer aandacht dan de andere? Volgens Duursma komt dat voor het grootste deel door de context. "De toevalligheid dat het twee meisjes van veertien waren in dezelfde regio en allebei zaken met een fatale afloop. Het is iets dat de maatschappij raakt."

De treurige gebeurtenissen van afgelopen weekend zijn volgens Duursma ook de reden dat er nu even veel meer om vermiste mensen te doen is dan normaal. "We leven in een tijd dat wanneer iets beroert, je daarvan de rimpels terugziet in sociale media", zegt hij. "Als er de komende weken weinig gebeurt, dan ebt dat ook weer weg."

40.000 vermiste mensen per jaar

De politie is zelf terughoudend met de inzet van sociale media, maar gebruikt die wel als het nodig is. Bij vermiste kinderen wordt dat altijd eerst afgestemd met de ouders. Niet iedere vermissing wordt hetzelfde behandeld. Ieder jaar worden er 40.000 meldingen gedaan van een vermist persoon. Daarbij zitten 16.000 kinderen. 

De politie bekijkt daarom per geval hoe ze te werk gaan. "Soms heerst de gedachte dat we niet elke tienervermissing serieus nemen", zegt een woorvoerder van de politie. "Dat we zeggen: kom over 24 uur maar terug. Dat is niet zo. Al maken we wel onderscheid. Is er een kind onder de 12 jaar weg? Dan komen we gelijk in actie. Een 16-jarig meisje dat voor de derde keer na ruzie is weggelopen, is anders."

Extra middelen voor de politie:

Om vermiste mensen te vinden heeft de politie naast sociale media nog andere middelen die ingezet kunnen worden.

1. Burgernet

​Burgernet is een lokale melding. Het wordt direct vanuit de plaats van vermissing of incident ingezet en de berichten worden verstuurd naar mensen in de directe omgeving. Burgernetmeldingen komen geregeld voor. Niet alleen voor vermissingen, maar ook voor incidenten waarbij een dader op heterdaad kan worden betrapt.

2. Vermist Kind Alert

Bij een Vermist Kind Alert loopt het vermiste kind gevaar. Er is nog geen sprake van levensgevaar, maar de politie maakt zich wel ernstige zorgen. Ongeveer twintig keer per jaar wordt een Vermist Kind Alert gestuurd. Het bericht wordt gestuurd via sociale media en soms worden er specifieke doelgroepen geïnformeerd.

3. AMBER Alert

Het Amber Alert is het meest krachtige middel dat de politie heeft. Slechts één of twee keer per jaar wordt deze verstuurd. Dit gebeurt als de politie 'vreest voor het leven van een ontvoerd of vermist kind'. Als het alert wordt ingezet, is de melding overal in het land te zien. Reclameschermen, snelwegborden, apps, sms en e-mail worden bijvoorbeeld gebruikt. Ook wordt het alert uitgezonden op radio en tv. 

Waarom er in het geval van Savannah geen Amber Alert uit gegaan is, is nog niet duidelijk. De politie doet nog onderzoek in de zaak.

Meer op rtlnieuws.nl:
Burgemeester na dood Savannah: 'Jongeren, wees extra alert en blijf bij elkaar'

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore