Nederland

Bang voor de tandarts? Patiënten laten het makkelijk afweten

18 mei 2016 12:52 Aangepast: 18 mei 2016 15:51
Beeld © ANP

De tandarts. We gaan er niet graag naar toe. Zelfs bij een afspraak laten Nederlanders het vaak afweten. Dat tot grote ergernis van vele tandartsen, die duimen zitten te draaien omdat hun patiënt niet komt opdagen.

Bijna iedere tandarts heeft ermee te maken. Uit onderzoek van de Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (KNMT) blijkt dat de behandeltijd die tandartsen verliezen gemiddeld 1 uur en 25 minuten per week is.

De cijfers:

  • Bij 26 procent van de tandartsen blijft zeker 5 keer per week een patiënt weg
  • 28 procent heeft er 2 of 3 keer per week mee te maken
  • Bij 44 procent is dat 1 of 2 keer per week
  • Gemiddeld gaat het om 3,6 afspraken per week waarbij mensen niet komen opdagen

Ruim één op de tien tandartsen zegt meer dan 2 uur per week als verloren tijd te beschouwen. Bij bijna 20 procent gaat het om 1 tot 2 uur.

Herinnering sturen

Tandartsen zoeken naar creatieve manieren om hun patiënt te herinneren aan hun afspraak. 66 procent stuurt via de post een herinnering, 46 procent doet dat per mail. Verder zie je steeds vaker dat tandartsen hun patiënten bellen of sms'en om ze een geheugensteuntje te bieden.

Maar het werkt kennelijk onvoldoende, want veel tandartsen nemen hun maatregelen. Als je niet komt, moet je gewoon betalen. Veel tandartsen hanteren deze regel: "Bij verhinderingen minimaal 24 uur vooraf berichten. Bij niet of niet tijdige berichtgeving wordt de gereserveerde tijd in rekening gebracht."

Thumbnail

Deze tandarts uit Hilversum neemt ook z'n maatregelen (foto: RTL Nieuws)

Ook Tandartsenpraktijk Delden in het Overijsselse stadje Delden met drie tandartsen en 6800 patiënten stuurt mensen als service een week voor hun afspraak een herinneringsmail, vertelt manager van de praktijk Ellen. Volgens haar zijn afzeggingen vooral minder prettig als mensen op het laatste moment een lange behandeling afzeggen. "Daar hebben we dan zo’n 45 minuten voor ingeruimd in de agenda. Dat is soms wel eens vervelend om op te vullen."

Kostenpost voor praktijken

Of er een enorme toename is van het aantal mensen die niet komen opdagen, is voor haar lastig te zeggen. "Mogelijk zo'n één keer per week. Wel merken we dat mensen steeds vaker via de mail afzeggen. Dan reageren ze op de herinneringsmail met de vraag om een nieuwe afspraak."

Omdat het meevalt met het aantal patiënten dat het onaangekondigd laat afweten, is het voor de praktijk geen enorme kostenpost. Zij brengen de afspraak alleen in rekening als er binnen 24 uur voor de afspraak wordt afgezegd. "Maar alleen als er niets anders meer te regelen valt. Vaak lukt het wel om iemand anders op de vrijgevallen plek in de agenda te zetten."

Advies aan tandartsen

De KNMT adviseert haar leden patiënten die uiterlijk 2 werkdagen van tevoren hun afspraak afzeggen geen kosten in rekening te brengen. Zegt de patiënt een afspraak niet of niet op tijd af, dan kan de tandarts de voor de patiënt gereserveerde tijd (al dan niet deels) in rekening brengen.

Het is wel zo dat de tandarts de patiënt duidelijk op de hoogte moet brengen van de regels die in de bewuste praktijk gelden. En dat de tandarts de gereserveerde tijd alleen in rekening brengt als deze ook daadwerkelijk verloren is gegaan.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`