Nederland

Arm en rijk komen elkaar niet tegen? Hier gaan juist alle kinderen heel goed samen

27 mei 2016 17:48 Aangepast: 28 mei 2016 17:29
Directeur Ed Booms van De Veldrakker temidden van zijn leerlingen. Beeld © EIGEN FOTO

Ook al zitten ze op dezelfde school, arme en rijke kinderen komen elkaar bij het buitenspelen vaak niet tegen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek. Maar het kan ook anders. Op basisschool De Veldrakker in Nieuwegein gaan diverse groepen leerlingen juist heel goed samen. Hoe kan dat?

Hoogbegaafd of met een kleine gebruiksaanwijzing, opgegroeid in een rijk gezin of met laag opgeleide ouders: op De Veldrakker moet iedere leerling zich thuis voelen. Natuurlijk, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Kinderen kunnen immers hard zijn, keihard zelfs. Directeur Ed Booms onderkent dat ook: "Leerlingen die minder goed kunnen leren, horen er niet makkelijk bij. Dan moet je als school voor een sociale context zorgen waarin dat niet vanzelfsprekend is", zegt hij tegen RTL Nieuws.

'Zijn school' scoort jaar op jaar hoog in toplijstjes met mooie resultaten. Daarmee groeit het leerlingenbestand én de diversiteit op de school. Aan directeur Booms en zijn team de uitdaging om de hooggespannen verwachtingen waar te blijven te maken.

Persoonlijk record

Nee, Booms heeft daarvoor niet één bepaald geheim. Het uitgangspunt is dat ieder kind een 'persoonlijk record' heeft. "We proberen heel goed te kijken naar wat ieder kind nodig heeft om het maximale resultaat uit zichzelf te halen. Met hoge verwachtingen en ambities van de leerkrachten."

Veel activiteiten op de school worden net even op een andere manier gedaan dan gebruikelijk is. "Omdat we ons realiseren dat we onze leerlingen voorbereiden op beroepen die we nog niet kennen en voor materialen die we nog niet hebben", zegt Booms. "Zo werken we met tablets in plaats van schriften en op verschillende manieren. Ik kom bijvoorbeeld nog uit de tijd dat het oplossen van een rekensom op één manier kon, namelijk die manier van de leraar. Wij laten onze leerlingen zelf tot het antwoord komen op hun eigen manier."

Gedifferentieerd les

De leerlingen krijgen 'gedifferentieerd les', zoals Booms dat noemt: basis, verrijkt en verdiept. Ook zijn er groepsactiviteiten, zoals het optreden vanmiddag 'van de leerlingen met elkaar en voor elkaar'.

"En het blijkt heel succesvol om af en toe leerlingen voor de klas te zetten om bepaalde methodes uit te leggen. Leerlingen zijn flexibeler dan volwassenen. Volwassenen gaan onderling harder praten, als een ander iets niet begrijpt. Daardoor versta je het beter, maar leer je het niet beter begrijpen. Een ander voordeel is dat de kracht om te leren vaak in de kinderen zelf zit. Zij zijn echt heel goed in staat om de lesstof op elkaar over te brengen, vaak nog beter dan de leerkrachten. "Zo hopen we dat onze leerlingen de klassen niet ervaren als ‘van de leraar’, maar ‘voor elkaar’. Dat werkt heel goed.”

Onderzoek

Het resultaat is leerlingen van allerlei soorten afkomst op de school die allemaal dezelfde kansen krijgen aangereikt. Uit het onderzoek van de Universiteit van Amsterdam was juist gebleken dat het daar in de stad nogal eens aan schort. "En dat is wel belangrijk omdat het voor kinderen belangrijk is om te beseffen dat niet iedereen hetzelfde is en niet iedereen hetzelfde kan", volgens de onderzoekster. 

Meer op rtlnieuws.nl:
Rijke en arme kinderen, ze negeren elkaar

RTL Nieuws
`