EditieNL

Kleine porties, kleiner bord, rondje lopen: zo zorg je dat je minder honger hebt

01 juni 2016 16:52 Aangepast: 01 juni 2016 20:06
Links: een grote portie groente met minder vlees. Rechts: een kleine portie groente met meer vlees

'Eet je bord eens leeg!' Veel mensen hebben dit zo vaak gehoord, dat het een gewoonte is geworden. Dat is niet per se slecht, als je je bord tenminste volschept met gezonde dingen. Er zijn een heleboel andere manieren waarop je je hersens voor de gek houdt en zo minder honger hebt.

  • Drink meer water.
    Dit zorgt ervoor dat je afvalstoffen makkelijker worden afgevoerd en het stopt het hongergevoel. Wist je dat het, wanneer je honger hebt, vaak eigenlijk een schreeuw om water is? Dit is omdat je hersenen het registreren als trek in eten. Drink dus minimaal 2 liter water per dag.
     
  • Eet van een rood en klein bord.
    Wanneer je een kleiner bord volschept, denken je hersenen dat je dezelfde hoeveelheid hebt gegeten als wanneer je het van een groot bord hebt gegeten. Onderzoekers zijn tot de conclusie gekomen dat de hersenen door een rood bord sneller denken dat ze genoeg hebben gehad. 
     
  • Eet veel kleine porties.
    Hierdoor houden we onze hersenen een beetje voor de gek. Wanneer je twee keer een kleine portie eet, lijkt dit meer voor je hersenen dan wanneer je één keer een grote portie eet.
     
  • Zorg dat je eten niet als een bezigheid ziet.
    Wanneer je uit verveling of verdriet gaat eten, betekent dit dus dat je op een 'mindere' dag constant aan het eten bent. 
     
  • Schrijf op wat je eet.
    Als je aan het eind van de dag bedenkt wat je allemaal gegeten hebt die dag, vergeet je vaak wat dingen. Dan denk je dus: ik kan nog wel wat lekkers pakken. 
     
  • Zorg dat je altijd tussen de 20 en 25 keer kauwt voordat je het eten doorslikt.
    Zo komt meer speeksel vrij, waardoor het eten eenvoudiger te verteren is. Daarnaast bevordert het nog eens het verzadigingsgevoel. 
     
  • Loop een rondje na het eten.
    Even het eten laten zakken zodat het beter verteert. Beweging is natuurlijk nooit verkeerd. 
     
  • Zoek een partner met hetzelfde doel: minder eten.
    Wanneer je elkaar kunt motiveren, is de kans groter dat je daadwerkelijk minder gaat eten. Je wilt de ander dan niet teleurstellen, dus is de drempel hoger om te veel te eten

Van der Valk heeft samen met de Universiteit van Wageningen en het bureau Variatie in de Keuken een experiment uitgevoerd met 3.800 onwetende gasten. Ze schotelden de gasten een dubbele hoeveelheid groente voor en wat minder vlees of vis. Uit het onderzoek bleek dat de gasten hierdoor 31 procent meer groenten binnen kregen. Wanneer ze de onwetende gasten vroegen naar de hoeveelheid groente, antwoordden ze: "Precies genoeg." Het schijnt dus te werken. 

Meer op rtlnieuws.nl:

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`