EditieNL

Continurooster of lange pauze: wat is beter voor je kind?

26 september 2016 12:13 Aangepast: 26 september 2016 18:43
Leerlingen van de Willem Alexanderschool in Culemborg. Archieffoto. Beeld © ANP

Een normale schooldag zoals jij die vroeger had, is steeds minder normaal voor de leerlingen van nu. Veel basisscholen veranderen hun lestijden en stappen over op het continurooster. Welke schooltijden zijn eigenlijk het beste voor kinderen?

Net iets meer dan de helft van de basisscholen, 56 procent, heeft nog altijd traditionele lesuren. De kinderen komen rond half negen naar school, hebben tussen de middag een lange pauze van anderhalf uur om naar huis te gaan of 'over te blijven' en zijn uiterlijk half vier vrij. Op woensdag gaan ze maar een halve dag naar school.

Maar steeds meer scholen, inmiddels dus 44 procent, stappen over op andere lestijden. Het continurooster is het populairst. Bijna een kwart van de scholen, 23 procent, heeft dit al ingevoerd. De leerlingen beginnen dan ook om half negen. Ze hebben maar een korte middagpauze van maximaal een half uur, waarin ze op school blijven en een boterham eten in de klas. Ze zijn uiterlijk om kwart voor drie vrij. Sommige scholen houden ook bij het continurooster de woensdagmiddag vrij.

Rust en regelmaat

Maar het is lastig te zeggen welke schooltijden voor kinderen het beste zijn. "Daar is nog geen goed wetenschappelijk onderzoek naar gedaan", zegt Sanne Smeenk van adviesbureau Andereschooltijden.nl. "Het is dus ook niet aangetoond dat de traditionele lestijden slechter zijn."

Wel zijn er wat ervaringsonderzoeken gedaan, weet Sanne Smeenk. "Daaruit blijkt dat kinderen, ouders en leerkrachten over het algemeen meer rust ervaren met het continurooster. Kinderen blijven in hetzelfde pedagogische klimaat. Dat zorgt voor meer effectieve leertijd. Als ze van thuis of de tussenschoolse opvang komen, moeten ze terugkomen in het leerritme. Dat kost tijd en gaat vaak niet zo soepel." 

Over het continurooster wordt ook wel gezegd dat het beter bij de maatschappij van nu past. "We leven in een tijd waarin vaak beide ouders werken. Ze zijn gewend dat hun kind de hele dag van huis is. Of het nu op school zit, bij de kinderopvang of de naschoolse opvang." Een nadeel: voor leerkrachten is het soms lastig pauze houden. 

Te weinig overblijfmoeders

De K. Norelschool in Epe heeft sinds dit schooljaar een continurooster. Uiteindelijk was een meerderheid van de ouders voor de invoering van het nieuwe rooster, vertelt juf Mattine Koetsier van groep 6/7. "Als school konden we eerlijk gezegd ook niet anders, want we hadden te weinig overblijfmoeders om het overblijven nog goed te regelen." 

Sommige ouders die tegen waren, vinden het fijn als hun kind thuis even rust krijgt. Anderen vroegen zich af of de pauzes op school nu niet te kort zijn. En weer anderen vroegen zich af of er wel rust was voor de kinderen op school. 

Juf Mattine: "Daarom is nu een lokaal ingericht waar kinderen in de pauze even een boekje kunnen lezen of zich kunnen terugtrekken in een rustig hoekje. Het is met het mooie weer nog niet voorgekomen dat er één zat, maar dat is dus wel mogelijk."

Kind heeft niets door

Sanne Smeenk van Andereschooltijden.nl: "Het valt op dat ouders vaak op hun achterste benen staan als het wordt ingevoerd, maar dat kinderen het niet eens merken. Ouders denken bijvoorbeeld: hij heeft rust nodig. Maar na invoering valt dat bij de meesten wel mee."

Bekijk hier de video:

 

`