Nederland

Te weinig groenten? Zo eet je wel gezond

16 oktober 2016 16:44 Aangepast: 16 oktober 2016 16:57

We eten veel te weinig groenten, zegt het Voedingscentrum vandaag. Hoe eet je gezond? De overheid kwam eerder dit jaar met een nieuwe Schijf van Vijf.

De overheid introduceerde de Schijf van Vijf in 1953. Het idee is dat uit deze vijf groepen van voedingsmiddelen iedere dag een keuze wordt gemaakt:

  1. Groente en fruit
  2. Brood, graanproducten en aardappelen
  3. Vis, vlees, peulvruchten, ei, zuivel en noten
  4. Smeerbare vetten en bak- en braadproducten
  5. Dranken

In maart van dit jaar werd een hele nieuwe schijf gepresenteerd. Het gaat om een aanbeveling die voortvloeit uit de richtlijnen die de gezondheidsraad vorig jaar publiceerde. Voor de Schijf van Vijf zijn berekeningen van het RIVM gebruikt. Ook externe wetenschappers, professionals in de zorg en consumenten werkten eraan mee.

Zo ziet een gezond eetpatroon eruit:

1. Groente en fruit
Je lichaam heeft groente en fruit elke dag nodig. Het Voedingscentrum raadt nu aan per dag 250 gram groente te eten, 50 gram meer dan in de vorige Schijf van Vijf. Denk bijvoorbeeld aan paarse aubergines en groene erwten. Voor fruit is het advies: 200 gram. Dat kan vaak in twee porties. Een appel en een banaan bijvoorbeeld. Een handje gedroogd fruit kan er ook bij.

2. Brood, graanproducten en aardappelen
Eet elke dag voldoende brood, graanproducten en aardappelen. "Ze hebben allemaal eigen kwaliteiten", volgens het Voedingscentrum, dat vooral volkoren producten adviseert. Dus: volkoren brood, volkoren pasta, zilvervliesrijst, volkoren couscous.

3. Vis, vlees, peulvruchten, ei, zuivel en noten
Ook producten uit het vak eiwitten dragen bij aan je gezondheid, waarbij het gaat om de afwisseling tussen dierlijke en plantaardige producten. Neem elke dag wat zuivel, bijvoorbeeld melk, yoghurt of kaas. Elke dag wat ongezouten noten zijn ook goed voor je, eet tenminste 25 gram. Ongebrand, gebrand, geroosterd: dat maakt niet zoveel uit. Eet minder vaak vlees, en meer plantaardig – dat is ook nog eens beter voor het milieu. Vervang één keer per week vlees door vis. Vooral vette vis is dan goed: zoals haring, zalm, makreel of sardientjes. Twee keer per week vis is dus niet meer nodig, zoals in het vorige advies stond. Ook peulvruchten zijn een echte aanrader, zoals linzen, bonen of kikkererwten. Ook met ei kun je een keer je vlees vervangen.

4. Smeerbare vetten en bak- en braadproducten
Je lichaam heeft vet nodig als bouw- en brandstof. Dat levert vitamine A, D en E. Ga voor goede vetten, zachte margarine en olie. Bak je groenten bijvoorbeeld in wat zonnebloemolie, sprenkel olijfolie over je salade of doe wat margarine op brood.

5. Dranken
En tot slot: dranken. Water is belangrijk om de vochtbalans in je lichaam op peil te houden. Kies het liefst voor kraanwater, thee en gefilterde koffie. Drie koppen groene of zwarte thee. per dag wordt aanbevolen. Drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken. In eerdere advisering maakte het Voedingscentrum een uitzondering voor een glaasje fruitsap om de fruitconsumptie te stimuleren; nu dus niet meer.

Geen zoetigheid?
In de schijf zijn snoep, snacks, koeken, vleeswaren en zoet broodbeleg niet opgenomen. Dat betekent niet dat mensen dat niet moeten eten, zegt het Voedingscentrum, maar probeer het niet te vaak te doen, bijvoorbeeld hooguit drie tot vijf keer per dag iets kleins (vruchtenhagel op de boterham, een lepel satésaus bij de kipspies), en maximaal drie keer per week een grotere snack (croissant, klein zakje chips, stuk taart). Alcohol wordt ook niet aangeraden.

Allergisch?
Het Voedingscentrum krijgt regelmatig vragen van mensen die iets niet kunnen of willen eten. Klik hier om te lezen wat je in dat geval kunt doen.

Bekijk de video: Wat is gezond eten volgens de Schijf van Vijf?
 

Meer op rtlnieuws.nl:
We eten veel te weinig groenten, maar hebben dat niet door

 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`