EditieNL

Restaurants boos op Iens: 'Schandalig dat de site zo te werk gaat'

21 november 2016 15:55 Aangepast: 21 november 2016 18:47
Chef Leon Mazairac van het Utrechtse restaurant Podium onder de Dom

Recensie-platform Iens ligt flink onder vuur. Volgens restauranteigenaren is de site corrupt. "De beoordelingen zijn niet meer op basis van de beste recensies, maar op basis van wie betaalt en wie niet. Schandalig."

Chef Leon Mazairac van het Utrechtse restaurant Podium onder de Dom is een van de restauranteigenaren die helemaal klaar is met Iens. "In de zomer heb ik aangekondigd dat wij niet meer vrijwillig op de site willen staan. Iens zet nu namelijk betalende restaurants bovenaan de lijst. De beoordelingen zijn niet meer op basis van de beste recensies, maar op basis van betaalt en wie niet. Daar willen wij niet aan meedoen."

Wat is er gebeurd?

Wat is er aan de hand? Vorig jaar is de restaurantsite overgenomen door het internationaal werkende TripAdvisor. Sindsdien krijgen gebruikers niet meer automatisch de lijst te zien met best gewaardeerde restaurants, maar komen ze bij de lijst van restaurants waar het meest gereserveerd wordt. Die nieuwe lijst wordt gemaakt op basis van een reserveringstool, waarvoor restaurants moeten betalen aan Iens. Wie die reserveringstool niet heeft, tuimelt van zijn voetstuk. 

Zoals het restaurant van chef-kok Maziarac. "Ik hoef geen reserveringstool van Iens, al was het gratis. Wij werken in ons restaurant met ons eigen systeem. Maar de beoordeling waarmee Iens nu werkt, wordt wel gebaseerd op die reserveringstool. Bezoekers krijgen automatisch die lijst te zien van restaurants waar het meest gereserveerd wordt. Als je die als restaurant niet hebt, word je hard gepakt. Zoals wij."

Als je de site zo instelt dat hij echt alleen de lijst op basis van cijfers die bezoekers hebben gegeven, dan staat het Utrechtse restaurant bovenaan. "Maar op de lijst die de meeste bezoekers te zien krijgen - gebaseerd op die reserveringstool -  zijn wij amper te vinden", vertelt de Utrechtse chef-kok. "We zijn nu juridisch aan het kijken hoe we helemaal van de site af kunnen.'"

Boos 

De ontwikkeling baart ook Koninklijke Horeca Nederland zorgen. "De charme van Iens was dat het een onafhankelijke reviewsite was: de beste stond bovenaan. Nu wordt er alleen nog gekeken naar de restaurants die een reserveringstool hebben. Dit is niet goed voor ondernemers; niet goed voor consumenten en ook niet voor Iens als ze een onafhankelijke reviewsite willen blijven in Nederland", stelt een woordvoerder van Koninklijke Horeca Nederland.

Iens is als grootste recensie-platform zo invloedrijk geworden dat restaurants die niet meedoen met de reserveringsmogelijkheid die de app biedt, minder aanloop hebben. "Verontrustend", vindt het overkoepelende orgaan. 

Een woordvoerder van Iens is het niet mee eens met de beschuldigingen:  "We vinden wel dat we transparant en onafhankelijk zijn: de bezoeker kan nog altijd de lijst met de best gewaardeerde restaurants zien. Je kunt als bezoeker op de site kiezen welke lijst je wilt hebben." Iens gaat wel kijken hoe de lijsten overzichtelijker kunnen worden.  

Wat vindt Iens zelf?

Iens werd in 1998 opgericht door Iens Boswijk. Na de overname van TripAdvisor heeft zij afstand gedaan van de site. Wat ze vindt van de verandering?  "Ik ben een jaar weg bij Iens. Ik de berichten vanzelfsprekend wel gelezen en betreur dat er restaurants zijn die teleurgesteld zijn. Mijn hart zal altijd bij de restaurateurs én hun gasten blijven liggen."

Bekijk hier de video:

Mis niets meer van Editie NL: like ons op Facebook. Dagelijks leuke livestreams, en de laatste nieuwtjes in artikelen, video's en foto's. 

`