Nederland

Met een laserpen stralen op een vliegtuig: 'Elke piloot krijgt ermee te maken'

28 december 2016 21:52 Aangepast: 29 december 2016 08:29
Eerder deze week toonde de politie deze foto van een laserincident op Twitter. Beeld © Twitter / DePolitieheli

Een klein jaar geleden maakte hij het zelf mee. Terwijl hij een Boeing 737 landde op Schiphol, lichtte opeens de hele cockpit felgroen op. Enkele seconden lang zag piloot Arthur van den Hudding helemaal niks meer.

Hij zette het toestel veilig aan de grond, maar als vicevoorzitter van de vakbond van piloten pleit hij wel voor een totaalverbod op laserpennen die zoveel vliegtuigen en duizenden passagiers in gevaar brengen. Want wat dit weekend in Bremen gebeurde, is zeker geen uitzonderlijk incident, vertelt Van den Hudding. "Elke piloot krijgt te maken met laserpennen." 

Thumbnail

Groot licht

Wie wil weten hoe het voor een piloot is om met een 'voltreffer' van een laserpen te maken te krijgen, kan het beste eens 's nachts in de auto op een rustige weg in de polder gaan rijden. Als er dan een tegenligger aankomt die ineens zijn groot licht aanzet, dan zie je ongeveer hetzelfde als de piloot: helemaal niets. En in de seconden daarna keert je zicht pas langzaam weer terug, terwijl je nog met 80 per uur op die smalle weg aan het rijden bent en de volgende tegenligger er ook alweer aankomt.  

"En de pennetjes die dat veroorzaken, kun je gewoon kopen. Een laserpen die 10 kilometer de lucht in schijnt, is ook voor een tiener gewoon te betalen." Het hebben van zo'n laser is nu niet strafbaar, het gebruiken wel. 

'Tijd genoeg'

Tijdens de bewuste landing van vorig jaar zat het toestel van Van den Hudding nog op 500 meter hoogte. "Daardoor had ik nog tijd genoeg om mijn zicht weer terug te krijgen en de landing alsnog veilig te kunnen inzetten."

Dat is hoe het meestal afloopt. Rampscenario's met crashende vliegtuigen zullen niet snel gebeuren door toedoen van een stel tieners met een laserpen naast de landingsbaan. Maar ernstige problemen kunnen er wel degelijk door ontstaan. De piloot raakt hoe dan ook even van slag en de landing is vervolgens 'hard of heel hard', vertelt Van den Hudding.  "En dat voelen mensen wel."

En omdat de piloot zijn concentratie even kwijt is, maakt het vliegtuig ook pas wat verderop contact met de landingsbaan. "Het toestel komt dan vaak ook verder tot stilstand. Als je dan ook nog net te maken hebt met een korte landingsbaan én het heeft bijvoorbeeld geijzeld, heb je wel degelijk een ernstig probleem."

Vergezocht

Het lijkt een wat vergezocht scenario, maar dat zijn vliegtuigcrashes altijd – en toch gebeuren ze. "Een vliegtuig stort niet neer door een enkel mankement, het is altijd een opeenstapeling van zes of zeven factoren."

En een heel ander verhaal: wie een laserstraal direct in zijn oog krijgt, beschadigt zijn netvlies onherstelbaar. Dat geldt ook voor een piloot, die dan meteen arbeidsongeschikt wordt. 

Meer op rtlnieuws.nl:
KLM-piloot tijdens landing verblind door laser

`