EditieNL

Moet een werknemer bereikbaar zijn buiten werktijd?

03 januari 2017 13:44 Aangepast: 04 januari 2017 07:47
Beeld © istock

Net klaar met avondeten en je telefoon begint al te trillen, het is je werkgever die nog even een paar vraagjes heeft. Bij veel mensen gebeurt dit bijna dagelijks. Volgens de Franse minister van Arbeid is dit slecht voor de volksgezondheid, en daarom hebben werknemers vanaf dit jaar het wettelijk recht om hun telefoon uit te zetten.

Bedrijven in Frankrijk met meer dan vijftig werknemers worden wettelijk verplicht afspraken te maken met hun werknemers over de bereikbaarheid buiten werktijd. Nog steeds wordt er buiten werktijd om veel gebeld en gemaild wat ervoor kan zorgen dat werknemers eerder overwerkt raken.

"Als bedrijf moet je een gezonde werksfeer garanderen en als werknemer ben je zelf verantwoordelijk voor je gezondheid," vertelt Annemarie de Bruin van Verbond Nederlandse Ondernemingen (VNO). "Burn-out is nu volksziekte nummer één en voor de werknemer én werkgever is het belangrijk om dit te voorkomen."

Zelf beslissen

Tosca Gort, arbeidspsycholoog van GORTcoaching, geeft aan dat de situatie in Frankrijk wel anders is dan in Nederland. "De wet in Frankrijk gaat wel ver. Er zijn namelijk ook mensen die wel graag mailen na werktijd. Bovendien kunnen bedrijven in Nederland dit soort problemen zelf ook oplossen. Er moet pas een wet worden gemaakt wanneer bedrijven misbruik maken van de situatie."

Verschillende grote bedrijven hebben voor deze problemen vaak al een oplossing bedacht. Werknemers van Volkswagen kunnen bijvoorbeeld na zes uur niet meer mailen met hun werkaccount en ook BMW geeft werknemers het recht om onbereikbaar te zijn op afgesproken tijdstippen.

Voor iedereen anders

Wouter Vrooland is werkpsycholoog en geeft aan dat zo'n wet voor iedereen anders zal voelen. "Het verschilt per persoon of die baat heeft bij deze wet. De één voelt zich beschermd, terwijl de ander graag nog wat dingetjes buiten werktijd regelt. Toch is het als werknemer belangrijk om je werk en privé gescheiden te houden. Verplicht bereikbaar zijn is heel ongezond."

Cijfers over contact buiten werktijd

  • 14 procent van de Nederlandse werknemers heeft last van burn-outklachten.
  • 20 procent van de werknemers ontvangt minimaal zes werkgerelateerde berichten buiten werktijd.
  • 56 procent van de Nederlanders wil na 22:00 niet meer bereikbaar zijn voor werk.
  • 39 procent wil in het weekend geen mails, berichten of telefoontjes ontvangen.
  • 60 procent van de werkgevers wil dat werknemers buiten werktijd bereikbaar zijn

Bron: Voiceworks, Telfort, CBS, FNV

 
Bekijk het fragment:
 

 

 
Meer op rtlnieuws.nl:
`