Vierdaagse 2012

'Volg geen crashdieet, maar ga wandelen'

27 juni 2012 11:30

Over een maand is het weer zover: wandelfanaten lopen weer vier dagen lang de blaren op hun voeten tijdens de Nijmeegse Vierdaagse. Hoe bereiden lopers zich voor op zo'n tocht? Deze keer Maurits: 'Volg geen crashdieet maar ga wandelen.'

‘Voor de Vierdaagse hoef je eigenlijk maar eens per week te trainen. Sterker nog, vaker wandelen wordt door experts afgeraden. Je loopt wel in een keer 40 kilometer en daar ben je al snel 7 tot 8 uur mee bezig. Zo heb ik vorige week de heuvelrugwandeltocht in Veenendaal gewandeld – dat was prachtig.

Afvallen
Mijn doel voor de Vierdaagse is afvallen en na weken trainen, ben ik zeker vijf kilo kwijtgeraakt. Dat is een stuk minder dan wanneer je traint voor een marathon, maar ik denk dat de kilo’s wel wegblijven. Simpelweg omdat wandelen minder blessuregevoelig is en er dus minder kans is dat je uitvalt.

Ik eet nog gewoon dagelijks drie maaltijden en tijdens het wandelen neem ik bananen, water en energiedrankjes mee. Vooral drinken is belangrijk, dat vergeten veel wandelaars. Ik hoef er dus weinig voor te laten, hoewel ik moet toegeven dat ik 's avonds geen alcohol meer drink en dat scheelt!

Ik loop volgens een trainingsschema van de website van de Vierdaagse. Erg handig als je ook lange afstanden wilt gaan wandelen, want als je zelf er maar gewoon op losloopt, krijg je al snel blessures. Ik ben juist gaan wandelen omdat ik heb erg last van mijn rug kreeg tijdens het hardlopen.

Kwaaltjes
Ik heb door de uren wandelen erg last van bloednagels. Van al mijn tenen zijn de nagels al afgevallen - pijnlijk! Het is een bekend, maar vervelend kwaaltje en komt doordat ik met mijn tenen omhoog loop. Die schuren dus continue tegen mijn schoenen.

De oplossing: intapen en daaroverheen een beschermhoesje voor je tenen. Dat is een soort zwachtel waardoor de teen minder wrijft tegen je schoen en je ook minder pijn hebt.'

Vierdaagse loper Maurits de Weerd kon door een rugblessure niet meer hardlopen en ging wandelen als alternatief. Zijn doel: een paar kilo kwijtraken. Volg Maurits op Twitter of Facebook