Nederland

Brits voedingscentrum waarschuwt: bak (en rooster) ze niet te bruin

24 januari 2017 13:08 Aangepast: 24 januari 2017 13:32
(Archieffoto) Beeld © iStock

Dat je de zwartgeblakerde randjes van je geroosterde boterham moet schrapen vanwege kankerverwekkende stoffen, weten we allemaal wel. Maar de waarschuwing in een nieuwe Britse campagne gaat nog verder: een geroosterde boterham mag niet donkerder zijn dan goudbruin. En dat geldt ook voor je frietjes.

De waarschuwing is bedoeld om te voorkomen dat je te veel van de stof acrylamide binnenkrijgt. Als je zetmeelrijke producten zoals aardappelen en brood roostert, bakt, grilt of frituurt op een temperatuur boven de 120 graden Celsius, kan er een kleine hoeveelheid acrylamide ontstaan. Van deze stof heeft de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA) in 2015 geconcludeerd dat die kankerverwekkend kan zijn als je die via je voeding binnenkrijgt. 

Goudbruin

Acrylamide komt behalve in brood en aardappelen ook voor in ontbijtgranen, koekjes, chips, pizza en zelfs koffie. Het Britse centrum voor voedselveiligheid FSA waarschuwt nu dat je bij het bakken, roosteren, frituren of grillen van zetmeelrijke producten moeten zorgen dat de kleur niet donkerder wordt dan goudbruin.

Patricia Schutte van het Voedingscentrum in Nederland onderschrijft dit: "Hoe donkerder, hoe slechter. Roosteren op zich is geen probleem, maar je moet zorgen dat je boterham niet verbrandt," zegt ze tegen RTL Nieuws.

Frituur geen ovenfriet

Daarnaast waarschuwt het Voedingscentrum voor het frituren van friet die eigenlijk bedoeld is om te verwarmen in de oven: "Ovenfriet bevat meer suiker dan normale friet. Gefrituurd bevat ovenfriet onnodig veel acrylamide. Bak deze frietsoorten alleen in de oven en niet langer dan de aanwijzingen op de verpakking."

Volgens het Voedingscentrum is het ook belangrijk dat je zetmeelrijke producten op een goede manier bewaart. "Aardappelen bewaar je bij voorkeur in een donkere koele ruimte,  maar niet in de koelkast of kelder die kouder is dan 8°C." Als je dat toch doet, ontstaan er meer suikers, waardoor er bij verhitting ook meer acrylamide vrijkomt.

Tips om de inname van acrylamide te beperken

  • Eet gevarieerd.
  • Bak aardappelen en aardappelproducten niet bruin, maar goudgeel.
  • Volg de aanwijzingen op de verpakking van aardappelproducten en friet en bak ze in kleine porties.
  • Frituur op 175°C en niet langer dan nodig.
  • Ovenfriet bevat meer suiker. Gefrituurd bevat ovenfriet onnodig veel acrylamide. Bak deze frietsoorten alleen in de oven en niet langer dan de aanwijzingen op de verpakking.
  • Bewaar aardappelen dus donker en koel, maar niet in de koelkast of in een kelder die kouder is dan 8°C.

Bron: Voedingscentrum

Lees meer op rtlnieuws.nl:

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`