Een Finse anti-pestmethode ziet pesten als een groepsproces, dus wordt de hele klas ingeschakeld om het probleem aan te pakken

Finnen kunnen het wel: pestkoppen aanpakken

15 oktober 2013 15:26 Aangepast: 16 oktober 2013 09:03

Een eind aan pesten op school. Dat is eindelijk een stap dichterbij gekomen, denkt pestprofessor René Veenstra. Hij zegt een Finse methode te hebben gevonden om pesten aan te pakken. En belangrijker: een aanpak die werkt.

Bij veel anti-pestmethodes praat de leerkracht alleen met het slachtoffer en de dader, of wordt de pestkop voor een volle klas gestraft. De rest van de klas wordt bijna nooit actief ingezet om pesten aan te pakken. 

Pesten is een groepsproces
De Finse methode KiVa gaat anders te werk en stelt: pesten is een groepsproces dus ga aan de slag met de héle klas. Leerlingen leren dat ze een gepest klasgenootje kunnen helpen door het op te nemen voor het slachtoffer, en de dader op zijn gedrag aan te spreken.

René Veenstra presenteerde vandaag op de Rijksuniversiteit Groningen (RuG) wetenschappelijk bewijs dat deze methode werkt.

"Pestgedrag wordt op die manier afgekeurd en positief gedrag gestimuleerd", vertelt pestonderzoeker Gijs Huitsing, eveneens werkzaam op de RuG, over de KiVa-methode. "Daardoor verliest een pester macht en aandacht en verwisselt dus stilzwijgend van rol. De bedoeling is dat de pesters hun dominante rol niet per se opgeven, maar die positief inzetten."

Verbluffende resultaten
De methode werd vorig jaar onder leiding van Veenstra op zo’n 100 basisscholen, met in totaal 10.000 leerlingen, ingevoerd.

De resultaten zijn verbluffend: Op een school waar de methode is ingezet liep het aantal gepeste leerlingen in een jaar terug van 29 procent naar 13,5 procent. Een daling van meer dan de helft dus.

Maar er gebeurde meer in de klas. Leerlingen zijn op KiVa-scholen veel positiever geworden over hun leraren. In een jaar tijd steeg het gemiddelde cijfer dat ze hun leerkracht gaven van een 5,6 naar een 7,2.

Goede resultaten, maar pesten is nog niet uitgeroeid. Veenstra gaat dan ook de komende jaren verder met onderzoek naar de KiVa-methode. 

Ook wil de pestprofessor de methode uitbreiden naar de middelbare school, waar pesten ook aan de orde van de dag is. Hij wil daarbij vooral onderzoeken waarom de methode bij de ene groep leerlingen wel aanslaat, maar in een andere klas weer niet. En als die onderzoeken zijn afgerond, gaat hij naar bedrijven en bejaardenhuizen. Want ook daar wordt gepest.

Hoe werkt de methode?

  • Leraren worden getraind in het herkennen van pesten (momenteel merken leerkrachten maar een kwart van het pestgedrag op)
  • In groepslessen wordt pestgedrag besproken en worden pestsituaties uitgebeeld.
  • Kinderen spelen een computerspel dat ze leert om te gaan met pestsituaties.
  • Kinderen vullen vragenlijsten over wat ze denken over de andere kinderen in de klas.
  • Aan de hand van die lijsten worden sociale netwerken van een klas in kaart gebracht. Wie zijn de daders, hulptroepen, assistenten en verdedigers?
  • Een gepest kind krijgt een ‘steungroep’ van de juf: een stuk of vijf klasgenoten die samen met de leerkracht afspreken hoe ze het slachtoffer kunnen helpen. Ook de pester zit in dat groepje, zonder dat benoemd wordt dat hij als de pester wordt gezien. 
  • De bedoeling is dat de positiviteit van deze 'steungroep' overslaat op de rest van de klas.

Meer weten? Lees hier verder

 

RTL Nieuws

Wist je dat wij ook een app hebben?
Daarmee heb je al het nieuws binnen handbereik. Download 'm hier.

Playstore Appstore

`