Verkeershinder door storm

Wat moet er gebeuren voordat treinen weer kunnen rijden?

28 oktober 2013 17:59 Aangepast: 28 oktober 2013 18:15
Wachten op Amsterdam CS Beeld © ANP

De storm is voorbij, maar op het spoor liggen nog boomstammen en zijn bovenleidingen beschadigd. Het opruimen is iets ingewikkelder dan alleen de takken en stammen opruimen. Wat moet er nog gebeuren voordat de treinen weer veilig over het spoor kunnen?

De belangrijkste trajecten in het westen en noordoosten van Nederland liggen bezaait met bomen en takken. ProRail werkt samen met de brandweer op dat allemaal op te ruimen. Honderden spoorwerkers zijn aan de slag om de spoorbaan vrij te maken.

Bovenleiding
Maar als de bomen en grote takken weg zijn, is het werk nog niet gedaan. Er moet worden gecontroleerd of de bovenleiding niet beschadigd is geraakt door de vallende bomen. Want treinen halen hun elektriciteit uit deze bovenleiding. 

Om te checken of het spoor weer veilig is, worden schouwtreinen ingezet. Deze speciale trein - ProRail heeft er zeven - is uitgerust met een camera. Daarmee wordt gecontroleerd of alles van het spoor is en over er veilig over de rails kan worden gereden. Pas daarna wordt het spoor officieel vrijgegeven.

Bekijk hier hoe zo'n schouwtrein eruit ziet:

De NS kan daarna het treinverkeer weer opstarten. De treinen zullen niet direct volgens schema rijden. Omdat niet alle treinen op de juiste plek staan, zal het even duren voordat het spoorboekje weer klopt. 

RTL Nieuws

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore