Massaontslag Sanoma

Reorganisatie Sanoma na krimp bladenmarkt

31 oktober 2013 15:03

De reorganisatie bij Sanoma is het gevolg van een enorme terugloop in het aantal lezers en abonnees de afgelopen jaren.

Tussen het tweede kwartaal van 2010 en het tweede kwartaal van 2013 (het laatste kwartaal waarover oplagecijfers zijn gepubliceerd) kelderde de betaalde oplage van bijvoorbeeld Playboy met de helft, tot ruim 26.000. Viva (-44 procent), Beau Monde (-42 procent) en Nieuwe Revu (-41 procent) deden het niet veel minder slecht.

Van de grote titels verloor Margriet 17 procent, Libelle 15 procent en Donald Duck 16 procent. Positieve uitschieter is Linda, dat in die drie jaar de oplage met een kleine 14 procent zag stijgen. Alleen het laatste jaar was daar sprake van een daling van de betaalde oplage.

Finse moederbedrijf grijpt in heel Europa in
De sanering maakt deel uit van een omvangrijke reorganisatie die het Finse moederbedrijf wil uitvoeren. De veranderingen moeten een kostenbesparing van 60 tot 100 miljoen euro opleveren. In Finland zelf worden maximaal 70 banen geschrapt. Ondertussen houdt het bedrijf ook de activiteiten in Rusland, Oost-Europa en België tegen het licht.

De omzet van het mediabedrijf daalde in het derde kwartaal met 5,1 procent tot 568 miljoen euro vergeleken met dezelfde periode in 2012. Het bedrijfsresultaat kwam uit op 76,9 miljoen. De groepsomzet, zo verwacht men in Helsinki, zal over het hele jaar met ruim 4 procent dalen en het bedrijfsresultaat over 2013 blijft vermoedelijk beneden de 180 miljoen.

RTL Nieuws
`