EditieNL

Mannen slopen de tijdschriften

31 oktober 2013 17:10 Aangepast: 04 november 2013 14:18

Sanoma zet meer dan de helft van hun tijdschriften in de verkoop. Vooral in de mannenhoek vallen rake klappen. Zo dreigt het einde voor Playboy, Truckstar en Panorama. Mannen én bladen lezen: het blijkt geen goede combi.

Als er geen nieuwe koper wordt gevonden, dan gaat ook de stekker uit Formule1, KIJK, Know How, Moto 73, Roots, Truckstar en Motor. Alleen Autoweek blijft sowieso bestaan. 

Mannen ga eens lezen
Mannen lezen al jaren minder dan vrouwen, dat is geen nieuws. De mannenbladen zijn al sinds jaar en dag een apart cluster, waarin geen grote groei zat, vertelt hoogleraar journalistiek Irene Costera Meijer. "Vrouwen lezen meer omdat ze meer tekstgeoriënteerd ingesteld zijn. Mannen zijn meer beeldgeoriënteerd ingesteld. Zij kijken dus meer."

Wat cijfers:

  • Per jaar lezen we gemiddeld 21,3 boeken. Mannen lezen gemiddeld 17 boeken, terwijl vrouwen gemiddeld 25,4 boeken per jaar lezen. 
  • Vrouwen lezen niet alleen meer, ze lezen ook langer, zijn vaker lid van een bibliotheek en gaan hier ook vaker naar toe.
  • Van alle mannen leest 83 procent wel eens een tijdschrift en van alle vrouwen 90 procent.
  • Recente oplages van de populairste mannenbladen van Sanoma: Panorama: 42.073. Kijk: 36.971. Playboy: 26.054 en Nieuwe Revu: 24.396.
  • Bron: Magazines.nl en Hoi Online.

'Kapot gemaakt'
Maar volgens de hoogleraar is het te kort door de bocht om te zeggen dat mannen 'de tijdschriften kapot hebben gemaakt' doordat ze minder lezen. Het ligt ook aan de bladenmakers zelf, die volgens haar niet met hun tijd zijn mee gegaan.

"Mannen hebben steeds meer behoefte aan diepgang en verrassende interviews. De bladenmakers van de vrouwelijke tijdschriften hebben wél goed op die behoefte ingespeeld. De mannenbladen hebben dit niet gedaan. Die zijn blijven hangen bij de seks, sport en auto's." 

Redding gezocht
Kunnen digitale edities de mannenbladen redden? Tijdschriftenexpert Caroline Vos is kritisch: "Een digitale editie van Nieuwe Revu of Playboy is niet per se de oplossing. Zelfs een populair digitaal magazine als Wired heeft 1 miljoen abonnees op papier en slechts  50.000 op iPad. Alleen bij kooktijdschriften zie je dat dit werkt."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore