Tourstart in Utrecht

'Utrecht moet nu beginnen met lokken toeristen'

08 november 2013 11:52

De gemeente Utrecht moet nu al gaan nadenken hoe het toeristen naar de stad kan lokken. "Daar moet je meteen mee beginnen", zegt sportmarketingdeskundige Marcel Beerthuizen.

Het 'pluggen' van het evenement is belangrijk, zegt hij. "Dan kom je ver met de 10 miljoen euro die erin geïnvesteerd wordt."

Corsica
Volgens Beerthuizen moet je niet alleen kijken naar de kosten. "Het gaat om de uitstraling en imago van de stad. Utrecht komt straks over de hele wereld in beeld. Denk aan Corsica tijdens de afgelopen tour."

Die aandacht levert veel economische activiteit op. "Alle teams, sponsoren, media en gasten komen naar Utrecht. Daar is straks geen hotel meer te vinden, restaurants zitten volgeboekt, taxi's tijden af en aan."

Er zijn voorbeelden dat het minder is gegaan. "Denk hierbij aan WK wielrennen in 2012 in Valkenburg. Die stichting is failliet gegaan. Je moet het heel strak managen. Alle gemeentelijke diensten moeten goed met elkaar gaan samenwerken."

RTL Nieuws

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`