Economie

'Nederlands onderwijs moet digitaler'

13 november 2013 17:20 Aangepast: 18 november 2013 09:50

Innovatie en onderwijs zijn twee zaken die nog niet goed samen lijken te gaan. Dat is de algemene gedachte op de Onderwijsdagen 2013. Ondanks het digitale tijdperk waarin we leven is ICT nog steeds niet goed geïntegreerd in het onderwijs.

Hierover spraken we Toine Maes, directeur van Kennisnet. 

Waarom is innovatie in het onderwijs toch zo moeilijk?

"Het is blijkbaar moeilijk om afscheid te nemen van een onderwijssysteem dat 50 tot 100 jaar prima gefunctioneerd heeft. Maar de tijd vraagt er wel om. De thuissituatie van leerlingen is digitaler dan die van scholen. Je moet dus langzamerhand erkennen dat het zo niet meer kan. Er moét iets veranderen. En dat gaat niet zomaar. Het onderwijs is een log systeem waarbij je niet maar zo even een knop om kunt draaien. 

We moeten naar een situatie dat de leerling van de thuissituatie, overvloeit in een digitale schoolsituatie en vervolgens naar een baan, waar ook alles digitaal is."

Hoe kunnen scholen digitaler worden?

"Dat begint bij de visie van de school zelf. Hun primaire taak is om het allerbeste uit een leerling te halen wat erin zit. Dat gebeurt nu met toetsen en rapporten. Maar met de huidige digitalisatie kun je een leerling zelfs per dag volgen. Wanneer scholen docenten en ouders hier enthousiast voor krijgen, kunnen ze heel ver komen."

Waarom is het zo belangrijk?

"Het is op twee vlakken belangrijk. Aan de ene kant raken jongeren door technologie in het onderwijs ook veel meer geïnteresseerd voor techniek. En dat is belangrijk, want er is nog steeds een groot tekort aan banen in de ICT. Aan de andere kant helpt technologie om de prestaties van de leerlingen omhoog te krijgen."

Tips?

"Scholen moeten doordrongen zijn van de urgentie van technologie. We mogen niet nog verder achteruit kachelen. Dat kunnen ze doen door er samen met leerkrachten en ouders naar te kijken. De onderwijstijd kan ook anders ingevuld worden dan een leraar voor de klas. Zo zijn er bijvoorbeeld apps om de woordenschat omhoog te brengen. Of mindmapping, daarmee leren kinderen veel gestructureerder werken."

`