Ben jij verantwoordelijk en creatief? Dan moet je dat vooral niet op LinkedIn zetten. Tips om meer uit je profiel te halen.

10 woorden die je moet vermijden op LinkedIn

12 december 2013 13:33 Aangepast: 20 december 2013 11:03

Ben jij verantwoordelijk en creatief? Dan moet je dat vooral niet op LinkedIn zetten, zegt LinkedIn zelf. Het zijn de meest gebruikte woorden in de profielen van de netwerksite en daarmee ben je dus niet bepaald origineel. Maar hoe val je dan wel op?

Niets is zo moeilijk als jezelf omschrijven. We vervallen vaak in clichés, zo ook op je cv. LinkedIn publiceerde vandaag een lijst met de meest gebruikte woorden in de profielen van hun gebruikers. Op nummer 1 staat dit jaar 'verantwoordelijk, vorig jaar was dat nog 'creatief'. 

Meest gebruikte woorden op LinkedIn in 2013: 

  1. Verantwoordelijk
  2. Strategisch
  3. Effectief
  4. Creatief
  5. Gespecialiseerd
  6. Innovatief
  7. Gedreven
  8. Dynamisch
  9. Positief
  10. Enthousiast

Bron: LinkedIn

Onderscheidend
Volgens LinkedIn geeft deze lijst een goed inzicht in welke woorden je juist niet moet gebruiken om jezelf te omschrijven. Ze zijn vaag en niet origineel. De netwerksite raadt aan om onderscheidend te zijn.

Maar hoe val je dan op met je profiel? "Je moet vooral kijken vanuit het perspectief van de mensen waardoor je gevonden wilt worden", zegt social media coach Eva Schouten. "Het is heel belangrijk om je LinkedIn op orde te hebben, want als iemand jouw naam googelt, dan komt LinkedIn altijd hoog in de resultaten te staan."

Als je een goed profiel maakt, kan je zelfs worden benaderd voor banen, zegt Schouten. "Ik krijg af en toe mailtjes van recruiters dat ze werk voor me hebben, terwijl ik gewoon een baan heb. Dat komt omdat ik m'n LinkedIn op orde heb."

Tips
Eva Schouten geeft tips om het maximale uit jouw profiel te halen:  

  • Maak een goede samenvatting van jezelf,  of vraag het desnoods aan een ander. Maak het niet te lang.
  • Geef de geschiedenis van je werkervaring, maar alleen dat wat nu relevant voor jouw carrière is. Dus niet je bijbaantjes van vroeger of je veterstrikdiploma.
  • Zorg voor een goede en actuele profielfoto.
  • Hou je profiel up-to-date. Verwerk nieuwe informatie.
  • Het onderdeel 'skills' (vaardigheden) is heel belangrijk. Daarin geef je aan wat je kunt. Ik ben social media coach, dus ik zet 'social media' neer. Maak een rijtje van dit soort steekwoorden om te laten zien wat je kan.
  • Plaats linkjes, bijvoorbeeld naar een presentatie, een filmpje of een artikel dat je hebt gemaakt.
  • Als je in een internationaal bedrijf werkt, maak je profiel dan in het Engels. Als je je daar niet in bevindt, dan zou ik het gewoon in het Nederlands doen.

Of loop je profiel na met deze checklist van loopbaandeskundige Aaltje Vincent.

`