Verzeker je tegen een slechte reputatie

Met je zatte kop op Google? Verzeker je tegen een slechte reputatie

10 januari 2014 15:32 Aangepast: 13 januari 2014 13:41
Beeld © Thinkstock

Stel: je wil solliciteren. Maar als jouw toekomstige werkgever jouw naam googelt, vindt hij meteen dronken vakantiekiekjes of pikante tirades van een bloggende ex. Daar zit je natuurlijk niet op te wachten. De oplossing: een verzekering tegen imagoschade.

In België en Frankrijk zorgen verzekeraars er al voor een tientje per maand voor dat ongunstige Google-hits zakken. "We manipuleren online informatie door ervoor te zorgen dat belastende informatie onderaan de Google-zoeklijst komt te staan", zegt Korneel Warlop namens de Belgische verzekeraar Axa.

Positieve resultaten eerst
"Voordat we dit doen proberen we als dat mogelijk is rechtstreeks met de 'dader' contact op te nemen om te verzoeken tot het verwijderen van de informatie." Als dat niet werkt is een alternatief om websites waar je positief wordt genoemd, beter te laten scoren. 

Axa’s e-reputation-polis loopt als een trein, maar in Nederland is dat nog niet vanzelfsprekend. Achmea onderzoekt of imagoschade überhaupt te verzekeren is. SNS Reaal, dat Axa Nederland heeft overgenomen, biedt die optie niet. "Het probleem met imagoschade is dat het lastig meetbaar is. Op dit moment komen wij nog niet met zo'n verzekering."

Google laat zich niet bespelen
Toch kan het hier wel. Zo houdt Reputatiegarantie.nl zich al vanaf 2006 bezig met het manipuleren van Google-resultaten. Roxane Rabarison, werkzaam als jurist bij Reputatiegarantie.nl wil de geheimen van het bedrijf niet prijs geven. Maar ook zij geeft aan dat het goed is om contact te leggen met degene die de negatieve informatie online heeft gezet. "Soms haalt die persoon het gewoon weg."

Eduard Blacquière van zoekmachinespecialist Orange Valley raadt wel aan gezond kritisch te zijn over dergelijke verzekeringen en bedrijfjes, want garanties krijg je nooit. "Google heeft heel strenge regels om iets te verwijderen en gaat negatieve berichten echt niet zomaar weghalen." Bovendien is de zoekmachine niet gediend van manipulatie en duurt het bewerken van zoekresultaten daarom erg lang.

Editie NL
`