Bestaat slechte reclame?

Stunten met discriminatie

14 april 2014 17:12 Aangepast: 15 april 2014 16:42

De advertentie waarin een schoonmaakbedrijf om 'de beste werknemers van Hollandse bodem' vraagt, was een stunt om discriminatie op de werkvloer aan te kaarten. Dat zegt de eigenaar. Maar is dit wel goede reclame voor zijn bedrijf?

De oproep van schoonmaakbedrijf Budget Cleaning Brabant in Waalwijk hield de gemoederen in Nederland flink bezig. Zo liet het College voor de Rechten van de Mens in een reactie weten dat het bedrijf discrimineert en strafbaar is.

Ook minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken sprak zich uit tegen de advertentie.

Ha! Het was toch een grap
Pas een week na alle commotie laat eigenaar Wesley de Laat weten dat het om een reclamestunt gaat. Hij wilde de ophef gebruiken om aandacht te vragen voor discriminatie op de werkvloer en het was goede marketing voor zijn bedrijf.

Reputatie-expert Rick Riezebos denkt echter dat hij zijn doel voorbij is geschoten. "Het is heel gevaarlijk om je als bedrijf over zulke onderwerpen te buigen. En dan is hij ook nog eens veel te laat met het bekend maken dat het een grap is."

Volgens Riezebos zullen mensen het Brabantse schoonmaakbedrijf alleen nog maar associëren met het bericht dat hij geen buitenlanders wil aannemen.

Budget bejaardenhuis
Bij dit soort stunts kun je volgens de imago-expert beter samenwerken met een grotere organisatie. Riezebos: "Dan is het achteraf een stuk geloofwaardiger." Als voorbeeld noemt hij Aad Ouborg met zijn budget bejaardentehuis. Daar bleek Delta Lloyd achter te zitten. "Nog steeds blijft het riskant voor het imago van een bedrijf. De enige echt geslaagde stunt die ik ken is de Donorshow."

Liegen werkt niet
De positieve reclame kan De Laat dus vergeten. Maar aandacht voor discriminatie op de werkvloer: is dat gelukt? "Daar hebben wij dit soort stunts niet voor nodig", zegt een woordvoerder van Meldpunt Discriminatie. "Er zijn de laatste tijd genoeg incidenten geweest die aantonen dat er veel discriminatie op de werkvloer is." Als voorbeeld noemen ze ING en Mike de Wilde Electronics.

"Bovendien is liegen niet de manier om discriminatie aan te kaarten", aldus het meldpunt. "Zo komt de boodschap niet over."

EditieNL

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore