Nederland

Overgewicht bij je kind: wat kun je ertegen doen?

15 april 2014 14:58 Aangepast: 16 april 2014 00:32

Steeds meer kinderen lijden aan levensbedreigend overgewicht. Hoe herken je als ouder overgewicht bij je kind en wat kun je ertegen doen?

Bij kinderen en jongeren is het moeilijk om overgewicht vast te stellen. Een volwassene hoeft alleen een oudere broek te passen om te weten of ze zijn aangekomen. Jongeren zijn in de groei en dus is het logisch dat ze kleding niet meer passen.

Een handig instrument is de Body Mass Index, kortweg BMI. Deze index bepaalt aan de hand van je gewicht en lengte of je te dik bent. Bij jongeren werkt de BMI-meter net even anders, omdat tijdens de groei het vetpercentage verandert. Ook is het BMI van meisjes tot 21 jaar hoger dan jongens.

Weegt jouw puber te veel? Hier staat een BMI-meter speciaal voor jongeren tot 21 jaar.

Hoe kun je overgewicht aanpakken en voorkomen?
Lees hier acht tips.

1. Begin bij het begin: hoeveel heeft mijn kind nodig?
Meisjes groeien het snelst tussen 10 en 14 jaar, jongens hebben pas een paar jaar later een groeispurt. Een kind in de groei moet niet te weinig eten, maar zeker ook niet teveel.

Benieuwd of je kind te veel of te weinig eet? Bereken hier wat jouw kind per dag aan eten nodig heeft.

2. Minder snacken, meer sport
Pubers eten te veel en bewegen te weinig. Dat is simpelweg vaak de oorzaak van het overgewicht bij veel jongeren. Ook kijken ze graag televisie, en daar wordt regelmatig bij gesnackt. Hoewel opmerkingen als: 'Ga eens wat doen’!' averechts werken, kun je ze stimuleren meer te bewegen door op de fiets naar school te gaan. Geef vooral het goede voorbeeld. Als je zelf niet van de bank vandaan komt en op de fiets stapt, doet je kind dat ook niet.

Eet en beweegt jouw kind genoeg? Vul deze test samen met je kind in.

3. Ontbijt elke morgen
Minder eten is goed, maar laat je kind niet het ontbijt overslaan. Niet-ontbijten betekent dat het lichaam te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt. Vaak voel je echter pas na een paar uur dat je trek hebt. Jongeren grijpen op school dan sneller naar koek of snoep. Die zijn natuurlijk lang niet zo gezond als een volkoren boterham met kaas als ontbijt.

4. Voldoende slaap
Wie weinig slaapt, heeft overdag meer behoefte aan tussendoortjes dan mensen die 8 uur per nacht slapen. Een extra uur slaap per nacht zou je zeven kilo per jaar doen afvallen. Uit onderzoek blijkt dat pubers die weinig slapen, dikker worden dan hun leeftijdsgenoten die wél voldoende nachtrust hebben. Zorg er dus voor dat je kind voldoende slaapt.

5. Regels zijn niet slecht
Het is heel gewoon om regels rond het eten te hanteren. Ouders bepalen wat er op tafel komt. Natuurlijk houd je rekening met wat je kinderen lekker vinden, maar je mag van je kinderen verwachten dat ze eten 'wat de pot schaft'.

6. Vervang frisdrank vol suiker
Vervang thuis suikerrijke drankjes zoals cola door water of groene thee, en je vermijdt tien theelepels suiker. Om toch iets van de zoete smaak te behouden, kun je limoen, munt of bevroren aardbeien aan water toevoegen.

7. Eet van kleinere borden en drink uit smalle glazen
Eet het avondeten van een lunchbord in plaats van een dinerbord en je eet allemaal automatisch minder. Onderzoek heeft aangetoond aan dat mensen meer opscheppen en meer eten van grotere borden.

Een ander trucje is het thuis vervangen van korte brede glazen door lange dunne glazen. Uit onderzoek blijkt dat je namelijk minder inschenkt in een lang glas. Onbewust drink je hierdoor 25 tot 30 procent minder sap, frisdrank of wijn en je kind heeft waarschijnlijk niet door.

8. Koop minder vaak vlees
Vegetarische maaltijden zijn vaak gezond en licht. Logischerwijs wegen vegetariërs twintig procent minder dan vleeseters. Groenten spelen hier een sleutelrol in. Groenteburgers, linzensoep en andere groenterijke voeding zitten bomvol vezels. Vezels geven je een voldaan gevoel en bevatten minder calorieën.

Bronnen: Voedingscentrum, dokterdokter.nl, Zuivelonline.nl

RTL Nieuws

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`