Nederland

Proef acceptatie homo's op school: nog veel te doen

16 mei 2014 06:45 Aangepast: 16 mei 2014 07:06
In totaal werkt 75 procent van de vrouwen. De meesten werken parttime, waardoor Nederland wereldwijd koploper is Beeld © ANP

Een proef om de acceptatie van homo's, lesbiennes en transgenders op scholen te vergroten heeft gewerkt, blijkt uit een evaluatie van het Sociaal en Cultureel Planbureau. Maar er is nog veel werk te doen.

Kinderen met homoseksuele gevoelens en transgenders zijn kwetsbaar in de klas, zeggen de onderzoekers. Ze voelen zich minder veilig en worden vaker gepest. Ongeveer drie op de tien scholieren vinden bijvoorbeeld dat leerlingen die (ook) op hetzelfde geslacht vallen, dit beter niet kunnen vertellen in de klas.

Om daar wat aan te doen is onder ruim 130 basisscholen en middelbare scholen een project uitgevoerd. De pilot bestond uit verschillende onderdelen zoals externe voorlichting, lessen omgangsvormen voor leerlingen, training voor leraren, aandacht voor nazorg en betrokkenheid van ouders.

'Geen kant-en-klaar recept'
De scholen mochten zelf weten hoe zij de proef precies uitvoerden, vertelt Freek Bucx van het SCP: "Er is geen kant-en-klaar recept. De voorlichtingslessen door homoseksuelen of transgenders maakten veel indruk. Net als wanneer leerlingen in de klas vertellen over homoseksuelen in hun omgeving." 

De aanpak heeft gewerkt, zeggen de onderzoekers: leerlingen met homo- en biseksuele gevoelens zijn zich veiliger gaan voelen. Ook hebben ze vaker het geval dat ze er in de klas bij horen. 

Veel te doen
Maar er is nog veel te doen, benadrukt Bucx: "We zagen geen afname van het scheldwoord 'homo' en geen afname van de negatieve ervaringen van leerlingen in de klas."

Deze leerlingen worden dus wel meer geaccepteerd, maar ze hebben nog even vaak te maken hebben met 'negatieve ervaringen'. Dat kan volgens Bucx omdat vaak eerst de houding van leerlingen verandert en daarna pas het gedrag. Ook vormen pesters vaak een kleine groep in de klas. Dus het kan zijn dat een grote groep leerlingen positiever is gaan denken, maar dat die kleine groep pesters door blijft gaan met pesten.

Niet eenvoudig
Een eenvoudige oplossing bestaat niet, volgens Bucx. Er moet voortdurend aandacht aan besteed worden, een paar losse lessen hebben weinig effect. Uit de evaluatie blijkt dat het helpt als er duidelijke gedragsregels in de klas worden opgesteld. 

Aan het onderzoek, dat in het schooljaar 2012/2013 plaatshad, hebben bijna 12.000 leerlingen meegedaan. Om te bepalen of de proef was geslaagd, vergeleken de onderzoekers de veranderingen onder leerlingen op scholen die meededen aan het experiment met veranderingen onder leerlingen op scholen die er niet aan meededen. Ook zijn er interviews gehouden met onder anderen schoolleiders, leraren, leerlingen en ouders van leerlingen.

RTL Nieuws

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`