Nederland

Hoe laad ik mijn elektrische auto het goedkoopst?

16 juni 2014 18:31 Aangepast: 16 juni 2014 19:25

Even bijladen op straat. Rijders van elektrische auto's kunnen maar beter goed oppassen voordat ze hun auto inpluggen bij een openbare laadplek.

Per 1 juni is het opladen van elektrische auto's namelijk fors duurder geworden. Wie niet uitkijkt, is zomaar 60 procent duurder uit. Hoe zit dat en hoe kun je met je plug-in-auto toch voordelig blijven rijden?

1. Wat is er veranderd per 1 juni?
Vanaf 1 juni is de regulering van de laadpalen losgelaten. Was er eerst een vast tarief waartegen geladen kon worden bij de palen, nu kan elke aanbieder zelf zijn prijzen bepalen.

2. En waarom gaan de prijzen dan omhoog?
Tot nu toe werden de laadpalen flink gesubsidieerd. Het kwam er op neer dat de gebruiker alleen de stroom betaalde die hij tapte. De kosten van de laadpaal en het onderhoud ervan werden voor hem betaald. Veruit de meeste palen zijn geplaatst door de stichting E-laad. E-laad werd in feite gesubsidieerd. Maar vanaf 1 juni moet de stichting de eigen broek ophouden. En dus gaan de tarieven omhoog.

3. Wat is precies het verschil?
Voor 1 juni betaalde je bij een openbare laadpaal 28 cent per kilowattuur en daarmee was je er wel. Nu betaal je bij de palen van E-laad 35 cent per kilowattuur en ook nog eens een starttarief van 61 cent elke keer dat je de stekker erin steekt.

4. Kan dat niet goedkoper?
Jazeker, ook op een openbare plek kun je nog steeds goedkoper tanken. Nog niet alle partijen hebben hun prijzen verhoogd, al is de verwachting dat dat de komende tijd wel gaat gebeuren. Aan de andere kant zijn er ook bedrijven die plannen hebben om juist weer goedkopere laadpalen te gaan neerzetten.

5. Hoe weet ik wat ik kwijt ben?
Inmiddels is er een woud aan verschillende tarieven ontstaan. Het is vrijwel ondoenlijk om door de bomen het bos nog te zien. Waarschijnlijk is dat wel een tijdelijke situatie. Laadpasaanbieder The New Motion heeft inmiddels een app die een redelijk overzicht lijkt te bieden.

6. Loont het om te vergelijken?
Je gaat natuurlijk niet kilometers lopen om bij een goedkopere laadpaal te kunnen laden. Het gaat om hooguit een paar euro voordeel. Wie bijvoorbeeld een Nissan Leaf wil laden van leeg tot vol, is bij de duurste paal ongeveer 9 euro kwijt. Bij de goedkoopste is hij voor 6 euro klaar.

Maar vooral in grote steden staan de palen vaak vlak bij elkaar. Als je bijvoorbeeld een paar dagen per week in Amsterdam je auto oplaadt, dan kan het zeker lonen om even te vergelijken.

7. Hoe laad ik het goedkoopst?
Meestal bij het bedrijf waar je werkt. Doorgaans betaalt het bedrijf de stroom en is het laden dus gratis. Wel kan het zijn dat de verstrekker van je laadpas (de creditcard die de laadpaal activeert) je per laadbeurt kosten in rekening brengt, maar dan gaat het over dubbeltjes.

En thuis laad je natuurlijk ook goedkoop. Daar betaal je alleen je eigen stroomtarief, zo'n 23 cent. Wie elke dag van huis naar zijn werk en weer terug rijdt, hoeft dus weinig te merken van de verhoogde tarieven per 1 juni.

ZIE OOK: Wat zijn de populairste elektrische auto's?

RTL Nieuws

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`