Hella Hueck

Zeg ik niet - deel II

27 juni 2014 05:30

Elke keer hoop ik dat ik een boete krijg, als ik parkeer in het centrum van Amsterdam. Ik koop netjes een parkeerkaartje, maar weiger mijn kenteken op te geven. (lees hier waarom)  'Zeg ik niet' vul ik nu al maanden in. Je kenteken opgeven moet sinds 1 juli 2013 van Cition, de commerciële parkeerbeheerder van Amsterdam.   

Dus al betaal je braaf - je krijgt toch een boete als je je kenteken niet invoert.

"Wat nou boete, ze had toch gewoon netjes parkeergeld betaald?"

Maar ik weiger. Voordat je het weet liggen je parkeergegevens bij de Belastingdienst - zoals bleek uit een verhaal van NRC vorig jaar.  Of verkoopt Cition mijn parkeergedrag weer door aan anderen - wie zal het zeggen. Ik zag een proefproces hierover wel zitten, ongetwijfeld voer voor meerdere columns op deze plek. Maar misschien voelde de parkeerhezbollah, zoals de controleurs hier in Amsterdam ook wel worden genoemd, dat wel aan. Tot nu toe ontspring ik de dans.

Een vrouw uit Amsterdam had op 19 juli vorig jaar minder geluk. Ze had als kenteken per ongeluk alleen een '3' ingevuld en had meteen een 'naheffingsaanslag' (in normaal Nederlands heet dat 'poot uitdraaien') te pakken van bijna 60 euro. Ze stapte naar de rechter. Wat nou boete, ze had toch gewoon netjes parkeergeld betaald?

De rechter deed een maand geleden uitspraak. Die werd afgelopen weekend opgepikt door AT5. De rechtbank geeft de vrouw gelijk. Ze had rechtsgeldig betaald, ook al zegt Cition dat je je kenteken in moet voeren. Je kan tenslotte ook op andere manieren laten zien dat je netjes hebt betaald, zegt de rechter. Zoals de vrouw die in dit geval het betaalbewijs ouderwets achter haar voorruit had gelegd. 

"Ik denk dan: Neem mensen niet alsnog te grazen, als je van de rechter ongelijk hebt gekregen"

Goed nieuws voor principiële kentekenweigeraars zoals ik, zou je denken. Maar Cition gaat haar beleid niet aanpassen, vertelde de beleidsmedewerkster me aan de telefoon. Ze gaan in hoger beroep bij het Hof. Mensen die per ongeluk of uit principe hun kenteken niet invullen, krijgen dus gewoon nog steeds een dikke boete. 

Ik denk dan: Neem mensen niet alsnog te grazen, als je van de rechter ongelijk hebt gekregen. Het is tenslotte nogal een bedrag, 60 euro. Maar dat is blijkbaar te klantgericht denken voor een gemeentelijke dienst die in 2008 is verzelfstandigd. Cition haalde vorig jaar met 25 miljoen controles 166 miljoen euro op aan parkeergelden. Dat was 9 miljoen meer dan in 2012. 

Cition zet sinds dit jaar ook scanauto's in om je op de bon te slingeren. Sta je even kort op een parkeerplaats te bellen? Jammer dan. Zonder dat je een agent gezien of gesproken hebt, ligt er binnen 48 uur een boete op je deurmat. Leve de vooruitgang!

Maar het kan natuurlijk altijd nóg beter. 'We moeten groot denken' vinden ze vast op het Cition-hoofdkantoor. Dan laat je je natuurlijk niet dwarsbomen door een of ander rechtertje.