Nederland

'Bijles allochtone peuter heeft geen effect'

30 juni 2014 08:27 Aangepast: 30 juni 2014 08:28

Dure onderwijsprogramma's tegen taal- en rekenachterstand bij allochtone kinderen en kinderen van laagopgeleide ouders hebben nauwelijks effect.

Dat zeggen drie onderzoekers van de Radboud Universiteit. Die hebben Cito-scores van ruim 4000 kinderen in groep 2 en 5 onderzocht, schrijft Spits.

De onderzoekers vonden geen enkel positief bewijs voor het effect van de programma's. "We zeggen niet dat ze allemaal slecht zijn, maar er zal toch strenger gekeken moeten worden naar hun effectiviteit. Daar is nauwelijks iets over bekend. We zien in dit grootschalige onderzoek dat de achterstanden over de tijd niet verdwijnen. Dat hadden we wel gehoopt."

Reactie OCW
Vele tienduizenden kinderen van 2,5 tot 5 jaar hebben sinds 2000 extra onderwijs gevolgd om achterstanden weg te werken voordat zij aan de basisschool beginnen. Omgerekend wordt daar jaarlijks zeker 400 miljoen euro in gestoken, schatten de onderzoekers.

Het ministerie van OCW zegt dat de leerprogramma's 'niet ter discussie staan': "Het onderzoek houdt geen rekening met recente verbeteringen." Zo zouden steeds meer gemeenten de doelgroep weten te bereiken en zijn er met gemeenten betere afspraken gemaakt over kwaliteitsverbetering.  

 

RTL Nieuws

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore