Sport

'Sportsponsoring overschat door bedrijven'

09 juli 2014 10:31 Aangepast: 12 juli 2014 10:37

Bedrijven zouden hun sponsorgeld beter in cultuur en entertainment kunnen steken dan in sport. Volgens Hendrik Beerda Brand Consultancy overschatten bedrijven de waarde van sportsponsoring.

Meer dan de helft van de sponsoruitgaven gaat naar sport, maar het imago van deze sector is relatief zwak, zo blijkt uit een merkenonderzoek onder 5800 mensen. Sport krijgt weliswaar veel aandacht in de media, maar dat zegt niet alles. Zo is voetbal vooral een hobby van mannen, merkt merkadviseur Beerda op. "De voetbalfans zijn vervolgens weer verdeeld over tientallen clubs, zodat een clubsponsor vaak maar een beperkt deel van de bevolking aan zich kan binden."

De binding met cultuur en entertainment is volgens hem onder de Nederlandse bevolking sterker. Voorbeelden van sterke merken zijn het Anne Frank Huis, het Rijksmuseum en Pathé. Cultuurorganisaties hebben volgens Beerda over het algemeen een 'sympathiek, creatief en vriendelijk' imago.

ANP
`