Piloten boos over vlucht Oekraïne

'Diensten moeten informatie over luchtruim delen'

23 juli 2014 12:35 Aangepast: 23 juli 2014 15:11
Beeld © Thinkstock

Experts op het gebied van inlichtingendiensten vinden ook dat informatie over de veiligheid van het luchtruim moet worden gedeeld. Dat zeggen zij tegen RTL Nieuws. Zij reageren hiermee op een aanklacht van de Europese pilotenvereniging.

Die is boos op de VS, Canada, Australië en Frankrijk, omdat die landen hun eigen piloten wel hebben geïnformeerd over het gevaar van oorlogshandelingen tegen burgerluchtvaart in Oost-Oekraïne. Luchtvaartmaatschappijen zijn in de dagen voor de aanslag op de MH17 al gestopt met vliegen over dit gebied. Veiligheidsexperts Glenn Schoen en Ko Colijn vinden het kwalijk dat deze informatie niet met andere landen is gedeeld.

ZIE OOK: 'Inlichtingendiensten kenden gevaar vliegen boven Oekraïne'

"Dit is een brisant stukje informatie", zegt Schoen. "Het zal er ongetwijfeld toe leiden dat landen elkaar de zwartepiet gaan toespelen. Wat nu belangrijk is, is dat er een helder systeem komt, bijvoorbeeld bij de ICAO, het internationale burgerluchtvaartagentschap van de VN, waar dit soort inlichtingeninformatie op tafel komt en ook voor andere landen inzichtelijk is."

Beide experts stellen dat inlichtingendiensten vaak huiverig zijn om geclassificeerde informatie te delen, omdat het inzicht kan geven in hun manier van werken. Maar het kan wel. "Bij de OPCW, de organisatie van 188 landen die toeziet op chemische wapens, gebeurt dit ook. Zo zou het in de luchtvaart ook moeten worden georganiseerd", zegt Schoen.

ZIE OOK: KLM: expertteams wegen risico's constant af

Veiligheidsdeskundige Ko Colijn sluit zich hierbij aan. Hij vindt de aanklacht van de pilotenvereniging terecht, maar vindt ook dat niet alleen inlichtingendiensten iets te verwijten valt. "Luchtvaartmaatschappijen hebben ook een eigen verantwoordelijkheid. Als andere maatschappijen opeens gaan omvliegen, dan moet er toch een belletje gaan rinkelen. Zeker in het geval van Air-France KLM is het opmerkelijk dat de Franse piloten wel wisten dat het te gevaarlijk was en de Nederlandse niet. Dan gaat er iets mis in de onderlinge communicatie."

ZIE OOK: ICAO: Waarschuwen voor raketten is niet ons werk

 

RTL Nieuws

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`