Een nieuwe trend op Youtube: speelgoeduitpakfilmpjes. Dat zijn video’s waarin, je raadt het al, speelgoed wordt uitgepakt. Waarom zijn deze filmpjes zo razend populair?

Uitpakvideo's: kinderen zijn er gek op

30 september 2014 17:12 Aangepast: 01 oktober 2014 11:10
Beeld © Disneycollector

Er is een nieuwe trend gesignaleerd op Youtube: speelgoeduitpakfilmpjes. Dat zijn video’s waarin, je raadt het al, speelgoed wordt uitgepakt. Waarom zijn deze filmpjes zo razend populair?

Je ziet twee handen in beeld en een verpakking van Play Doh: de bekende kinderklei. De handen beginnen de verpakking open te maken en halen alle onderdelen van de speelgoedset één voor één uit de doos, tot de doos leeg is. Vervolgens wordt er nog een beetje met het speelgoed gespeeld. Dat is een speelgoeduitpakfilmpje, en kinderen zijn er gek op. 

De uitpakvideo’s worden op Youtube miljoenen keren bekeken. Het populairste account met dit soort filmpjes is van Disneycollector en heeft al 2,4 miljoen volgers. Het best bekeken filmpje is onderstaande video waarin verrassingseieren worden uitgepakt: ruim 94 miljoen keer bekeken. 

Sinds kort zijn er ook Nederlandse uitpakkers die aan de weg timmeren. Mark Buissink begon met het Nederlands uitpakkanaal Family Toys Collector omdat hij merkte dat zijn dochter het heel leuk vond om naar die filmpjes te kijken, maar dat er bijna geen Nederlandse filmpjes te vinden waren. "Dus ben ik het zelf maar gaan doen. De meeste views komen van mensen die tussen de 25 en 35 jaar zijn: dus vooral de jonge ouders met kleine kinderen", zegt Buissink. 

Spanningsboog
Volgens kinderpsycholoog Nicolien Scheerman hebben de uitpakfilmpjes de perfecte spanningsboog voor kinderen. "Het zijn vooral kinderen in de leeftijd van 2 tot 6 jaar die naar de filmpjes kijken. Ze vinden het spannend om te zien hoe een ander het speelgoed uitpakt. Het voelt voor hen precies alsof zij het cadeautje zelf uitpakken en er zelf mee spelen."

Je hoeft als ouder niet bang te zijn dat je kind vervolgens om het speelgoed gaat zeuren, zegt Scheerman. "In het filmpje wordt al precies getoond wat je allemaal met het speelgoed kan doen. Daarom wekt het bij kinderen niet de behoefte op om te gaan zeuren om hetzelfde speelgoed: ze hebben immers het gevoel dat ze er al mee gespeeld hebben. Het is ook anders opgezet dan een commercial. Niet van: dit moet je hebben. Maar meer: dit kan je ermee."

Populaire kanalen met uitpakfilmpjes:

Disney Cars Toy Club - 504 miljoen views
Blucollection - 1,9 miljard views
Disneycollector - 3,1 miljard views
Family Toys Collector - Nederlandse filmpjes

Verslaggever Steven Schoppert maakte zelf ook een uitpakfilmpje. Bekijk het hier: 

 

Editie NL
`