Nederland

Eén op de tien schoolverlaters leest slecht

21 maart 2017 08:10 Aangepast: 21 maart 2017 13:27
Een op zes 15-jarigen leest slecht (archieffoto). Beeld © ANP

Tien procent van de schoolverlaters kan slecht lezen. Zij begrijpen niet wat er in een brief van de gemeente staat of kunnen de ondertiteling van een film niet volgen.

Het aantal schoolverlaters dat slecht leest is gestegen, blijkt uit een rapport van de Stichting Lezen en Schrijven. Het gaat om ruim 10 procent van groep 8-leerlingen, 9 tot 19 procent van vmbo-leerlingen, 36 procent van mbo2-leerlingen en 15 procent van mbo3. Bij elkaar loopt tenminste 1 op de 10 kinderen risico om als laaggeletterde de arbeidsmarkt te betreden. 'Schrikbarend', vindt de stichting.

Leesvaardigheid achteruit

Volgens de onderzoekers lezen jongeren minder dan vroeger en zijn ze daardoor minder geoefend. Mogelijk gaat hun leesvaardigheid zelfs achteruit.

Lezen en Schrijven noemt de 15-jarigen een 'vergeten groep'. Voor basisschoolleerlingen zijn lesprogramma's om in te grijpen, maar voor jongeren met taalachterstand is nauwelijks aandacht. Dat is een gemiste kans, zegt directeur Heimens Visser van de stichting. "Ingrijpen op die leeftijd kan nog een belangrijke impact hebben. Hun hersenen werken als een spons."

ZIE OOK: 'Buitenspelende jongetjes hebben taalachterstand op meisjes'

In het rapport staat dat de laaggeletterdheid in Nederland onder jongeren en volwassenen stijgt. Met moeilijk kunnen lezen gaat veel leed gepaard. "Mensen die laaggeletterd zijn, zijn ongelukkiger. Ze leven zes jaar korter, hebben drie keer zo vaak een uitkering, hebben lage inkomens en komen vaker in de schulden." Daardoor kosten ze de maatschappij ook geld.

`