Nederland

Hoe een bedrijfsarts zelf een burn-out kreeg

03 november 2014 11:36 Aangepast: 08 januari 2015 01:23
Beeld © Screenshot RTL Nieuws

Een miljoen Nederlanders hebben last van burn-outklachten. Een probleem waar Eric Hoeben, zelf bedrijfsarts, over kan meepraten. Hij kwam twee keer met een burn-out thuis te zitten. "Ik legde mijn hart en ziel in mijn werk. Dat was fout."

De eerste keer dat hij thuis kwam te zitten, was in 1992. Hij werkte toen al als bedrijfsarts bij ArboNed. "Ik was enorm enthousiast, volgde alle mogelijke cursussen. Ik vond het allemaal geweldig en ben er helemaal in opgegaan", vertelt hij. "En toen ging het niet meer. Ik zag het niet aankomen en heb acht maanden thuisgezeten."

ZIE OOK: Miljoen Nederlanders hebben burn-outklachten

Eric Hoeben kreeg therapie, maar dat was onvoldoende. "Ik heb het allemaal geleerd met mijn verstand, maar ik vergat mezelf." In 1998, zes jaar na zijn eerste burn-out, ging het opnieuw mis. "Ondanks dat het me al eerder was overkomen, zag ik het niet aankomen. Ik plande mijn taken op verstand, maar luisterde niet naar mijn gevoel."

Werk is overeenkomst voor 40 uur
Opnieuw ging de bedrijfsarts in therapie. Maar nu intensiever. Uiteindelijk zat hij vijf maanden thuis. "Na de tweede keer ben ik mezelf echt centraal gaan stellen. Meer tijd gaan nemen voor mezelf. Ik zie mijn werk nu als een overeenkomst voor 40 uur en de andere 128 uur zijn voor mezelf."

Passie voor je werk hebben is prima, zegt hij nu. Maar je moet jezelf op de eerste plek zetten. "Ik vind het fout om je hart en ziel in je werk te leggen. Die moet je in jezelf leggen. Ik ben nog steeds enthousiast over mijn werk, maar luister veel beter naar mezelf. Daarom gaat het nu al 16 jaar goed."

Veel herkenning
Zijn eigen ervaringen gebruikt hij nu bij zijn cliënten. "Ik zie het daar ook terug, mensen die zichzelf totaal vergeten zijn. En ze herkennen zich heel erg in mijn verhaal." 

De bedrijfsarts zit inmiddels 38 jaar in het vak en ziet goed wat de problemen zijn die tot een burn-out leiden. "Tegenwoordig hebben de klachten vaak te maken met het niet kunnen meekomen in de informatietechnologie. Alles moet snel en je móet mee. Als je dan even niet oplet, kun je het niet meer bijbenen en kom je in de problemen." 

Enthousiasme moeilijk te tackelen
Een ander probleem is wat Eric Hoeben zelf meemaakte. "Veel mensen zijn overenthousiast. En dat probleem is moeilijk te tackelen, omdat werkgevers natuurlijk heel blij zijn met mensen die nooit nee zeggen en altijd bereid zijn om over te werken." 

Hij vindt het belangrijk om hele duidelijke afspraken te maken over de verhouding tussen werk en privé. Daar moet je volgens hem maar incidenteel van afwijken. "Werkgevers moeten echt emotionele aandacht hebben voor werknemers. Niet even kort globaal vragen hoe het is, maar echt doorpraten. Je werkgever moet echt weten hoe het met je gaat."

RTL Nieuws

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`