Nederland

Restaurants klagen over online recensies

28 november 2014 09:33 Aangepast: 06 september 2015 17:00

Beoordelingssites zoals Iens, Zoover en Kieskeurig.nl zouden meer moeten doen aan kwaliteitsbewaking. Dat vindt Koninklijke Horeca Nederland.

De brancheorganisatie heeft specifiek over Iens veel klachten ontvangen en gaat met de beoordelingssite om de tafel zitten om de bezwaren te bespreken. Dat meldt een woordvoerder van de horecabond aan RTL Nieuws.

De bond hekelt de vele 'neprecensies' op de verschillende beoordelingssites: ondernemers zouden bewust slechte reviews over concurrenten schrijven en consumenten zouden een beoordeling als chantagemiddel gebruiken om korting af te dwingen.

ZIE OOK: Alles smaakt beter in het zonnetje

Volgens een woordvoerder zijn slechte reviews heel vervelend voor ondernemers, helemaal als ze niet kloppen. "Want als de beoordeling er eenmaal op staat, krijg je hem er niet zo makkelijk af".

Horecaondernemers klagen steen en been over de beoordelingen. "Het probleem van sites als Iens is dat de consument niet bij je in de zaak geweest hoeft te zijn om een recensie te plaatsen", zegt Peter Bakker, eigenaar van restaurant Dommel in Eindhoven, tegen RTL Nieuws. "Iemand die slecht wil, dat kan ook een collega zijn, kan dus zo een slechte recensie schrijven."

Onlangs boorde een zogenaamde bezoeker de zaak van Bakker door de grond. "Na even zoeken bleek diegene op die avond bij drie tenten te hebben gegeten. Terwijl hij nergens binnen is geweest."

RTL Nieuws

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`