EditieNL

Het is flink cashen met 'Je suis Charlie'

14 januari 2015 17:00 Aangepast: 14 januari 2015 21:38

Op Marktplaats wordt de nieuwste uitgave van Charlie Hebdo voor tientallen euro's aangeboden. En daar blijft het niet bij. Er zijn talloze handige ondernemers die geld verdienen met Je suis Charlie en dat wekt de nodige woede.

De slogan 'Je suis Charlie' zien we inmiddels terugkomen op T-shirts, petjes, sieraden en koffiemokken. En jawel, zelfs op strings (verkrijgbaar in zwart, wit en roze en rood) zijn de drie woorden te vinden.

Op de eBay-website levert de zoekterm 'Je suis Charlie' zo'n 7600 zoekresultaten op. En ook op Marktplaats zijn tientallen advertenties te vinden van mensen die 'Je suis Charlie'-artikelen aanbieden. Een greep uit het aanbod:

Thumbnail

Je suis Charlie-string: aangeboden voor 17,50 euro

Thumbnail

Je suis Charlie-armbandje: voor 9,95 euro

Thumbnail

Je suis Charlie-petje: 9,95 euro


Thumbnail

T-shirt: 15 euro 

Koopje
Een 'Je suis Charlie'-shirt kost gemiddeld zo'n 15 euro. Een koopje, als je het vergelijkt met de prijs die sommige verkopers vragen voor de eerste uitgave van Charlie Hebdo na de aanslagen. Sommige aanbieders proberen er tientallen euro's voor te vangen.

Een adverteerder die als protest een foto van het blad met het bedrag 9.999.999,99 had geplaatst, werd van Marktplaats verwijderd. J.H uit Haarlem had de advertentie (zie hieronder) geplaatst om zijn onvrede te uiten dat zoveel mensen een slaatje proberen te slaan uit de bloedbaden. Als beschrijving staat de tekst: 'Zijn jullie allemaal gek geworden?' Marktplaats accepteerde dit niet en verwijderde de 'adverteerder'.  

Thumbnail

Voelt niet 'kies'
Marketingdeskundige Cor Molenaar snapt wel dat er nu allerlei artikelen op de markt zijn die te maken hebben met de terreuraanslagen in Parijs: "We zijn tegenwoordig erg gericht op momentconsumptie. We willen bij het moment horen en willen er dingen aan verbinden. Daar hoort dan dus een T-shirt bij of het willen hebben van een nummer van Charlie Hebdo."

Maar aan die behoefte zit wel een grens, vindt Molenaar. "Ik krijg er een beetje nare smaak van in mijn mond. Mensen die hier nu flink geld aan willen verdienen, dat voelt toch niet kies." 

Zo maakte de webwinkel 3 Suisses het behoorlijk bont. Die veranderde haar naam in 'je 3 Suisses Charlie.'

 

RTL Nieuws

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`