EditieNL

Snel strak in je vel na baby: hoe dan?

10 februari 2015 15:41 Aangepast: 11 februari 2015 07:45
Beeld © EPA

Zes weken na haar zwangerschap heeft Kourtney Kardashian weer haar oude figuurtje terug. Doutzen Kroes danste één maand na haar bevalling al met een platte buik rond in bikini. Zo snel strak na een baby: dat wil toch elke vrouw. Maar is het wel realistisch?

Helaas dames, dat is dus absoluut niet realistisch, zegt Gigi Drost, trainer bij Mom in Balance. Ze geeft de les 'Back in shape', speciaal voor moeders. "Met onze workouts kun je pas starten vanaf de zesde week na de bevalling. Of in het geval van een keizersnede na acht weken, altijd in overleg met de gynaecoloog."

ZIE OOK: Kourtney Kardashian weer strak in haar vel

Tijdens haar lessen hoort Gigi vaak moeders kletsen over de Hollywoodsterren die binnen no time weer in vorm zijn. "Dat is natuurlijk ook jaloersmakend. Maar al die sterren hebben een eigen personal trainer en daarnaast eten ze gewoon bijna niets, anders kan het echt niet. Ik vind dat het echt niet gezond is om zo snel je oude figuurtje weer terug hebben na de bevalling."

Zes weken is dus niet realistisch: je lichaam kan na een bevalling namelijk niet gelijk alle oefeningen aan. "Een aantal dingen mogen pertinent niet, zoals kikkersprongen maken. Springen mag pas na 3 à 4 maanden, omdat dat leidt tot bekkenklachten. Sommige vrouwen willen te snel en doen dat dan ook, maar ik vind dat je geen risico moet nemen."

Geen rem meer
Tv-presentatrice Regina Romeijn behoorde ook niet tot de categorie dames die na een bevalling vanzelf weer haar oude lichaam terugkreeg. Ze schreef er samen met haar personal trainer Guy van der Reijden een boek over: Vet man, zo'n baby! "Ik was meer dan 24 kilo aangekomen tijdens mijn zwangerschap. Er zat geen rem meer op", zegt Romeijn. 

Het lukte haar uiteindelijk om na 100 dagen terug te zijn op haar oude gewicht. "Hoe ik dat deed? Gezonde voeding, dus geen dieet. En bewegen: en dat langzaam opbouwen. Maar voeding is minstens zo belangrijk als bewegen", zegt Romeijn. "Omdat ik ook veel sportte heeft Guy voor mij een voedingspatroon opgesteld met vijf maaltijden per dag, dat houdt de verbranding gaande. Ik moest om de twee uur iets eten, maar dan wel producten met langzame koolhydraten."

Streefdatum
Romeijn raadt andere moeders die willen afvallen aan een haalbare streefdatum te prikken en een doel te stellen. "Bij mij waren dat die honderd dagen en een strandvakantie in het vooruitzicht. Ik wilde weer gewoon in mijn bikini kunnen."

Benieuwd hoe een lesje 'Back in Shape' in z'n werk gaat? Kijk hier hoe verslaggever Sjoukje Budde het er af brengt:

 

Editie NL
`