Nederland

NS: Geen boete voor reizigers met abonnement die niet inchecken

31 maart 2015 15:02 Aangepast: 31 maart 2015 16:22
Beeld © ANP

"We schrijven helemaal geen boete uit als een reiziger met een abonnement vergeet in te checken." Dat zegt de NS. Volgens een woordvoerder wordt er al een hele tijd coulant mee omgegaan.

Reizigersvereniging Rover raadde reizigers met een abonnement eerder vandaag aan om vooral naar de rechter te stappen als ze een boete krijgen omdat ze vergeten zijn in te checken voor de reis. "Onrechtmatig omdat de reis al is betaald", oordelen juristen in een onderzoek dat Rover heeft laten doen. De NS zegt daar al een hele tijd ook zo mee om te gaan.

ZIE OOK: 'Treinreiziger met abonnement kan niet zwartrijden'

Reizigers die niet hebben ingecheckt krijgen geen boete meer van de conducteur als ze reizen op het traject of op het tijdstip waarvoor ze een abonnement hebben. Wel gaat de conducteur met een gesprek aan om op het belang van inchecken te wijzen. Volgens Rover komen er veel klachten van reizigers met een abonnement die beboet worden voor het niet inchecken.

Uitleg over inchecken:

1. Wanneer moet je inchecken? Moet dat met alle abonnementen?
Inchecken moet altijd als je met het openbaar vervoer reist, ongeacht het abonnement of kaartje dat je hebt. Het is zelfs wettelijk verplicht. Als alle poortjes op stations dichtgaan en je langs een buschauffeur moet, zul je zelfs wel moeten inchecken. Het inchecken fungeert dan als een soort toegangssleutel, zegt Chris Vonk van Rover. Inchecken is alleen niet bij elk abonnement even logisch. Bij een abonnement voor een bepaald traject is het wel nuttig, omdat er dan gekeken kan worden of je op het juiste traject reist. Met een Altijd Vrij-abonnement maakt het natuurlijk niet uit waar je reist.

2. Hoeveel boetes zijn er uitgedeeld aan abonnementhouders?
Dat is lastig te zeggen, omdat er niet één centraal punt is waar alle boetes worden geregistreerd. De NS schrijft bijvoorbeeld eigen boetes uit en Veolia ook. Reizigersvereniging Rover krijgt naar eigen zeggen jaarlijks 'enkele tientallen' klachten over boetes, maar dat is waarschijnlijk het topje van de ijsberg. Want de meeste reizigers klagen niet, of niet bij Rover. 

3. Hoe hoog zijn die boetes?
Dat verschilt per vervoerder. Bij de NS betaal je 45 euro als je niet hebt ingecheckt, bij Veolia is dat 35 euro. Bij Connexxion en de Haagse vervoersmaatschappij HTM kun je kiezen tussen een boete van 35 euro die je thuisgestuurd krijgt en een rittenuitrijkaart van 25 euro die je direct moet betalen. Maar let op: als je een rittenuitrijkaart koopt, dan kun je volgens Rover geen bezwaar maken, omdat het een kaartje is en geen boete.

4. Kun je bezwaar maken? Hoe doe je dat?
Bezwaar maken moet je doen bij de vervoerder die de boete heeft uitgeschreven. Dus heb je een boete gekregen bij de NS, dan moet je bij de NS zijn om bezwaar te maken. Hoe je dat doet, verschilt per vervoerder. Vaak kun je op de website van de vervoerder een formulier vinden waarmee je bezwaar kunt maken.

RTL Nieuws

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`