Geld

Lesgeven op de basisschool: hard werken, geen vetpot. 'Ik doe het voor de kinderen'

13 april 2017 15:46 Aangepast: 13 april 2017 17:47
Dussel met haar klas Beeld © Debbie Dussel

Debbie Dussel gaat het onderwijs aan het hart. Ze werkt als basisschooldocente in de Amsterdamse Bijlmer en voelde het werk zwaarder en zwaarder worden. "Hoogopgeleide docenten in het basisonderwijs zijn er straks gewoon niet meer", zegt Dussel.

Deze ochtend kwam onderwijsbond AOB met een onderzoek: liefst 94 procent van de basisschooldocenten is bereid te staken als het nieuwe kabinet niet genoeg investeert in onderwijs. Voor het tegengaan van de werkdruk zou 2,3 miljard nodig zijn, en voor hogere salarissen 3,6 miljard.

Debbie krijgt nu 2247 euro per maand. Ze heeft een masteropleiding en werkt nu al 15 jaar in het onderwijs. "Natuurlijk schaam ik me weleens als ik naast iemand van 24 zit die 200 euro meer krijgt dan ik. Maar ik heb passie voor mijn vak, ik doe het niet om rijk te worden. Ik doe het voor de kinderen", zegt ze.

'Zomaar 1000 euro per maand meer' 

Waar Dussel wél moeite mee heeft, is het verschil in salaris tussen het basisonderwijs en voortgezet onderwijs, dat verschil kan wel oplopen tot 1000 euro. Dussel: "Dat moet gelijkgetrokken worden."

Het extra geld voor werkdrukbestrijding moet, als je het aan Dussel vraagt, naar 'tijd voor kwaliteit'. Dussel: "Nu moet ik vier tot vijf vakken per dag geven, maar ben tegelijkertijd ook data-analist, pedagoog, dyslexie-specialist, adhd-specialist en ga zo maar door. Je hebt altijd het gevoel dat je tekortschiet, dat houd je niet vol", zegt Dussel.

Passend onderwijs kwam erbij

Toen ze begon met lesgeven, was de werkdruk volgens Dussel minder hoog dan nu. "Vijftien jaar geleden hadden we 1659 uur voor alle taken. Dat is nu nog steeds zo, maar nu wordt er veel meer gevraagd. Er moet ergens tijd bij, of er moeten taken af."

Thumbnail

Dussel met één van haar leerlingen (Foto: Debbie Dussel)

Wat er bij kwam in de loop der tijd, was het passend onderwijs per kind. Een korte uitleg: "Passend onderwijs legt een zorgplicht bij scholen. Dat betekent dat zij er sinds 1 augustus 2014 voor verantwoordelijk zijn om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een goede onderwijsplek te bieden", aldus passendonderwijs.nl.  

Lesgeven op veel verschillende niveaus

Dussel vindt dat een mooi streven, maar: "Je moet sowieso al lesgeven op drie verschillende niveaus. Op het voortgezet onderwijs zijn kinderen als het ware al voorgesorteerd, op de basisschool zitten ze allemaal door elkaar. En dan heb je naast die drie niveaus ook nog die ene speciale leerling die heel intelligent is, en die ene speciale leerling die het moeilijker heeft."  

Ze zou graag zien dat op school meer onderwijsassistenten zouden zijn, en bijvoorbeeld een pedagoog, waar kinderen met problemen naartoe kunnen. "Nu ben ik soms tweeënhalf jaar bezig om 'een stickertje' op een leerling te krijgen zodat hij of zij extra hulp kan krijgen."

En voor zo'n stickertje moet veel gebeuren. "Daarvoor moet ik aantonen dat het kind goed les heeft gekregen, dat hij extra hulp heeft gekregen en ga zo maar door. Met een pedagoog heb je dat stickertje niet meer nodig. Wil je nu waarmaken dat kinderen de zorg krijgen die ze nodig hebben, dan moet je wel dat hele traject doorlopen."

Meer op rtlnieuws.nl:
Onderwijsinspectie: groot verschil in kwaliteit scholen, leerling de dupe

`