Nederland

Zo voorkom je de grootste ergernissen op de woonboulevard

17 april 2017 07:52 Aangepast: 17 april 2017 10:11
Op tweede paasdag naar de woonboulevard. Waarom? Beeld © ANP

Parkeerproblemen, jengelende kinderen en een ellenlange rij voor de kassa. Het zijn grote ergernissen bij een bezoek aan de woonboulevard en toch gaan we er deze tweede paasdag weer massaal naartoe. Hoe houd je je hoofd koel?

De irritatie begint vaak al op het parkeerterrein, waar een verkeersregelaar je net naar dat ene plekje achteraan dirigeert. Sta je dan eindelijk in de winkel, loopt er een tergend langzame massa op het voor jou uitgestippelde pad. 

We vroegen op Facebook naar jullie grootste ergernissen op de woonboulevard en kregen meer dan 5000 reacties. Consumentenpsycholoog Wenda Kielstra bekijkt de ergernissen en geeft een oplossing.

1. Andere bezoekers lopen in de weg

Met 30 procent de grootste ergernis: de slenterende mensenmassa. "Stel je verwachtingen bij", zegt Kielstra. "Jij hebt er zelf voor gekozen op deze drukke dag naar de woonboulevard te gaan, dan weet je dat je langer bezig bent dan op een doordeweekse dag."

"Stoor je niet als iemand drie keer moet steken om in te parkeren en jij even moet wachten, maar deel de lol met je partner," legt Kielstra uit. Want net als op een druk terras houden mensen ervan naar anderen te kijken.

2. Jengelende kinderen

Kinderen die zeuren of zich vol drama op het gangpad storten, 25 procent stoort zich hieraan. "Het is een bekend gegeven”, zegt Kielstra. "Het gehuil van je eigen kinderen kun je prima aan, voor kinderen van anderen voel je geen liefde en wordt elke jengel een irritatie."

Haar tip: let niet op de kinderen en stoor je er niet aan. "Er gebeurt het minste in je hersenen als je iets registreert, maar er geen emotie aan koppelt." Spreek je de ouders toch aan op het gedrag van hun kind, dan is de kans 50 procent dat ouders in de chaos een reactie geven waar je niks mee kunt en dan stoor je je alleen maar meer.

3. Je moet de hele winkel door om bij de uitgang te komen

21 procent van de mensen ergert zich aan de vaste uitgestippelde routes van grote winkels. "Er zijn twee soorten shoppers," zegt Kielstra. "Diegene die alleen een kast en een paar waxinelichtjes nodig hebben en de shoppers die een heel nieuwbouwhuis moeten inrichten." Voor de gerichte shoppers geeft Kielstra als tip de uitgestippelde route van achteren naar voren te lopen. "Dan zie je beter waar de shortcuts zijn."

Ga je toch van A tot Z? Maak er dan een spel van. "Tel bijvoorbeeld hoeveel rode schoenen je ziet. Dan word je afgeleid en heb je niet zo bewust door dat je lang in de winkel bent."

4. Lange rijen bij de kassa

Heb je eindelijk alles wat je nodig hebt, staat er een ellenlange rij bij de kassa. 13 procent vindt dit bloedirritant. Uit onderzoek blijkt dat als je een bekend nummer hoort, het lijkt of de wachttijd sneller gaat. Kielstra: "Neurie je favoriete liedje in je hoofd, dit heeft hetzelfde effect, je wordt er rustig van."

Ook werkt het om jezelf een beloning te geven als je eenmaal thuis bent. "Als er thuis iets fijns wacht, stel je je beklag uit." Zeg dus tegen jezelf: de wachttijd is lang, maar als ik thuiskom gaan we wat lekkers eten.

5. Onwetend personeel

Een medewerker die geen antwoord heeft op je vraag, vindt 7 procent ergerlijk. "Je telefoon is dan je beste vriend", zegt Kielstra. "Zoek de informatie die je nodig hebt eerst online op. Heb je toch een specifieke vraag over dat ene badkamermeubel, vraag dan eerst aan de medewerker of hij de juiste persoon is."

Het scheelt veel tijd om je vraag meteen bij de goede expert neer te leggen. "Veel consumenten komen met dezelfde vraag. Hoor je een expert jouw probleem aan de klant voor je uitleggen, vraag dan of je kunt aanhaken." Voor uitgebreid advies moet je misschien niet op tweede paasdag komen, maar elke andere dag is het rustiger.

6. Mijn partner wil alles kopen

Dit geldt maar voor 1 procent: je partner is zo kooplustig dat dit een knelpunt wordt. Kielstra adviseert: "Spreek van tevoren een budget af. Bijvoorbeeld: we gaan maar 50 euro besteden aan prullaria."

Daarnaast is de ‘peak-end rule’ een psychologisch fenomeen. Als mensen aan een ervaring terugdenken, weten ze alleen een positief detail en het einde nog. Zit je na een shopdag met een zak paaseitjes op de bank, dan denk je vooral terug aan die fantastische kast die je hebt gevonden of dat je zo moest lachen om die ene vrouw die haar auto niet ingeparkeerd kreeg. Alle irritaties zijn dan al heel snel naar de achtergrond verdwenen.

Conclusie: accepteer de drukte

Bedenk op het moment dat je aankomt bij de woonboulevard: hier start het, dit hoort erbij. Accepteer de drukte en de chaos. "Sta je toch lang in de rij, bedenk dan dat de mensen die voor of achter je staan hetzelfde gevoel delen", zegt Kielstra. "Maak eens een praatje of geef iemand een compliment over zijn schoenen of jas. Want geef je een ander een goed gevoel, dan word je daar zelf ook blij van."

Poll:

Ga jij vandaag inderdaad naar de woonboulevard? Of doe je dat juist niet? Stem hier op onze poll.

`