EditieNL

#whomademyclothes: weet jij waar jouw kleding is gemaakt?

24 april 2017 13:44 Aangepast: 24 april 2017 13:54
Beeld © Schone Kleren Campagne

Vandaag is het vier jaar geleden dat een kledingfabriek in Bangladesh instortte. Die ramp opende de ogen van veel mensen over de erbarmelijke omstandigheden waarin kleding wordt gemaakt. Is er sindsdien iets veranderd in de keuzes die we maken voor onze outfits?

De ramp in Bangladesh bracht een groot aantal problemen aan het licht: er waren niet voldoende inspecties, de arbeiders waren niet vertegenwoordigd door een vakbond en er was niet bekend welke merken verantwoordelijk waren voor de productie in de fabriek. Het leidde tot wereldwijde verontwaardiging. 

Deze week is uitgeroepen tot Fashion Revolution Week. Wereldwijd worden de slachtoffers en nabestaanden van de Rana Plaza ramp herdacht. Met de actie #whomademyclothes wordt aandacht gevraagd voor waar je kleding vandaan komt. Ook het Nederlandse initiatief Schone Kleren Campagne doet daaraan mee. Ze willen dat kledingmerken hun productielocaties openbaar maken.

'We weten het, alleen nu moeten we het nog doen'

Zijn we na de ramp bewuster geworden van onze kleding en waar het vandaan komt? Volgens Marieke Eyskoot, sustainable fashion en lifestyle-expert is er bij mensen wel meer bewustzijn. "We herinneren ons die ramp nog en weten dat het daar niet altijd goed geregeld is. Alleen die kennis nog worden omgezet in actie en dat blijft lastig bij de meeste Nederlanders", zegt ze tegen EditieNL.

Patrick Wessels, consumentenpsycholoog vindt dat het bewustzijn bij de consument moet beginnen, zegt hij tegen EditieNL. "Dat blijft lastig want mensen weten vaak niet precies waar hun kleding gemaakt wordt. Als je dat niet weet, kun je je ook niet schuldig voelen."

Nu zijn we veel bewuster met onze aankopen

Veel lijkt er dus niet te zijn veranderd, of toch wel? Tegenwoordig zijn we wel steeds bewuster met onze aankopen. Van duurzamer en verantwoord eten tot een milieuvriendelijkere auto. Alleen is deze verandering bij kleding nog niet te zien. "Als consument kom je er nu ook makkelijker vanaf omdat mensen vaak niet zien waar de kleding die je draagt vandaan komt", vertelt Wessels. "Maar als dat verandert, kun je niet meer zeggen 'ik wist het niet'."

Thumbnail

#whomademyclothes

Met de actie #whomademyclothes word je opgeroepen om aan het kledingmerk dat je draagt te vragen wie nou precies je kleding heeft gemaakt. Op deze manier wil Fashion Revolution de kledingindustrie een stuk transparanter maken. Plaats een foto van jezelf met je kledingstuk binnenstebuiten met de #whomademyclothes en steun hiermee de actie van Schone Kleren Campagne.

Mis niets meer van Editie NL: like ons op Facebook. Dagelijks leuke livestreams, en de laatste nieuwtjes in artikelen, video's en foto's. 

Editie NL

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore