Nederland

'Als iets niet lukt, krijgt de juf de schuld'

02 september 2015 08:51 Aangepast: 02 september 2015 09:11
Beeld © Thinkstock

Ouders worden steeds mondiger tegen de leerkrachten van hun kinderen. En een enkele keer per jaar loopt dat uit de hand, zoals onlangs op een basisschool in Den Haag.

Het slachtoffer werd tijdens haar pauze opgewacht door de ouders van het kind. Zij namen haar mee naar een leeg klaslokaal en sloegen haar in elkaar. Ook is de vrouw bedreigd door de vader van het kind. Het kind is van school gestuurd, de ouders zijn aangehouden. Ook in Zwolle liep het in maart dit jaar uit de hand. Daar greep een moeder de juf van haar dochter bij de keel. Vandaag kreeg zij daarvoor een boete en een werkstraf van 60 uur.

Volgens de Algemene Onderwijsbond komt dit soort fysiek geweld weinig voor, maar er zijn wel veel verbale bedreigingen. In het algemeen wordt de mondigheid van ouders in het onderwijs als een probleem ervaren.

Lisa Gaikhorst ​deed promotieonderzoek naar de stress die onderwijzers ervaren op basisscholen in de grote steden. 

Volgens leerkrachten worden ouders steeds mondiger. Herkent u deze ontwikkeling?
"Ja, in ieder geval in de grote steden, waar ik onderzoek heb gedaan, werd de mondigheid van ouders als een probleem ervaren. De leerkrachten gaven aan dat vooral ouders met een hoger inkomen mondig zijn. Die hebben vaak een hoge opleiding en denken daardoor het nodige te weten. De leraren hadden het gevoel dat op hen werd neergekeken. 'Ik heb een hoger niveau dan deze leerkracht', is wat deze ouders uitstralen, zeggen de leerkrachten. Ze kijken heel erg mee hoe hun kinderen het doen op school. Ouders houden hun kinderen continu in de gaten."

Hoe verklaart u deze mondigheid van ouders?
"Kritische mondige ouders zijn vaak mensen die in hun leven eerst voor een carrière zijn gegaan, en dus later aan kinderen zijn begonnen. Als je later begint, krijg je meestal ook weinig kinderen. Die worden dan heel belangrijk. Het zijn hun gouden eitjes, zeg maar. Als er dan iets niet helemaal lukt, is dat gelijk de schuld van de leerkracht. Die tendens zag je daar wel."

Wat voor gevolgen heeft dat?
"Dat legt veel druk op die leerkrachten. Gevolg is onder andere een hogere werkdruk. Dat maakt het niet leuk. Je hebt het gevoel dat je steeds verantwoording moet afleggen. Dit alles kan er uiteindelijk toe leiden dat starters ervoor kiezen om uit het onderwijs te stappen."

Wat stelt u voor?
"In mijn onderzoek kwam ook naar voren dat hier nauwelijks aandacht aan is besteed op de opleiding. Hoe communiceer je nou met ouders? Mijn advies is ook om het hier tijdens de opleiding al over te hebben, maar ook als starters eenmaal aan het werk zijn. Leerkrachten hebben behoefte aan ondersteuning op dit gebied."

Hoe ziet een gezonde relatie eruit tussen ouder en leerkracht?
"Je kunt heel veel aan elkaar hebben. Het belangrijkste doel van zowel ouder als leerkracht is dat de leerling zo goed mogelijk begeleid wordt naar het vervolgonderwijs. Samen kun je bepalen wat het kind nodig heeft. Als een leraar ziet dat het niet goed gaat met het kind, is het fijn om daar de ouder bij te betrekken. De bemoeienis van ouders kun je ook tot iets positiefs ombuigen. Dat vraagt wel wat communicatievaardigheden."

Wat is de beste manier om goed contact te houden met de leraar van je kind?
"Ik denk toch dat regelmatig contact het beste is. Vooral persoonlijk contact is belangrijk. Zodra er iets is, gelijk contact opnemen met de leerkracht. Dat zou ik zelf denken."

Worden leerkrachten dan niet te veel lastig gevallen?
"Dat is wat leerkrachten zelf moeten begrenzen. Ze kunnen dan een afspraak plannen wanneer het hun uitkomt. Je hoeft niet bij alles meteen de leraar te bellen. Een mailtje sturen kan bijvoorbeeld ook."

CNV wil contract tussen ouder en leraar

Joany Krijt, CNV Onderwijs: "We zien steeds meer dat ouders kinderen afleveren en verwachten dat er onderwijs geleverd wordt. Gebeurt dat niet, dan komen ze verhaal halen. Maar de school is geen winkel, maar een maatschappelijke organisatie. Daarom moet je ouders verantwoordelijk laten voelen met oudercontracten. In zo'n contract staat dan bijvoorbeeld wanneer school(leiders) bereikbaar zijn voor klachten en bij wie ouders terecht kunnen. Maar ook dat ouders geacht worden soms te helpen op school. Zo'n contract verlaagt de drempel om met elkaar in gesprek te gaan."

Algemene Onderwijsbond wil registratiesysteem

Liesbeth Verheggen, Algemene Onderwijsbond: "Het is overduidelijk dat ouders mondiger worden. Leraren vrezen ook dat bedreigingen toenemen. Vroeger was de Cito-toets heel belangrijk voor het vervolgonderwijs, nu is het advies van de school, van de leraar, doorslaggevend. Wij hebben eerder voorgesteld om een centraal registratiepunt in te stellen om bij te houden hoe vaak er fysiek geweld gebruikt wordt - dan pas wordt inzichtelijk of excessief geweld een trend is. Dat voorstel is afgewimpeld door de staatssecretaris. Bezwaar was er, opvallend genoeg, ook vanuit scholen: ze zijn bang dat het in de openbaarheid komt en dat dat schadelijk is voor de reputatie. Wij zeggen: dan laat je pas je leerkrachten in de steek!"

Meer op rtlnieuws.nl:

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`