We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLNieuws.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

Strategie rond referendum gelekt

Strategie rond referendum gelekt

De strategie van het kabinet rond het Oekraïne-referendum is gelekt aan RTL Nieuws. Daarin staat onder meer dat het kabinet Bekende Nederlanders inzet voor zijn campagne om Nederland op 6 april 'ja' te laten stemmen en bestaan er standaardantwoorden op lastige vragen van journalisten.

De strategie van het kabinet rond het Oekraïne-referendum is gelekt aan RTL Nieuws. Daarin staat onder meer dat het kabinet Bekende Nederlanders inzet voor zijn campagne om Nederland op 6 april 'ja' te laten stemmen en bestaan er standaardantwoorden op lastige vragen van journalisten.

Topnieuws
meer stories
Meest gelezen: Politiek
30 maart 2016 16:00, in:

Strategie rond referendum gelekt

Ministers moeten op campagne voor referendum: verplichte tweets en selfies

Er is onvrede over ministers en staatssecretarissen die te weinig doen om de ja-stem te promoten bij het Oekraïne-referendum. Dat staat allemaal in een uitgelekte e-mail die RTL Nieuws in handen heeft. Alle bewindspersonen moeten de komende week verplicht twitteren, instagrammen en op Facebook schrijven over het Oekraïne-referendum.

Uit de eerder uitgelekte communicatiestrategie bleek al dat het kabinet niet de straat op gaat om te flyeren en om persoonlijk mensen te vragen om ja te stemmen bij het referendum over precies een week. Wel is er een stevig media-offensief in gang gezet.

Onvrede over ministers
Slechts zeven van de 20 bewindspersonen geven de komende dagen interviews in talkshows en aan kranten. In de mailwisseling van het campagneteam van het ministerie van Buitenlandse Zaken staat: "Aardige opbouw richting 6 april, maar we hebben nog wel wat meer nodig, met name kranten op zaterdag 2 april, en televisie 4+5 april. Dus ben je bezig met interviews, probeer op deze data te mikken." 

Het kabinet is duidelijk niet gerust op de uitkomst van het referendum. Het campagneteam is dan ook niet te spreken over een aantal ministers dat tot nu toe geen mediaoptredens heeft gepland. In de uitgelekte e-mail staat: “Er zijn nog een paar bewindspersonen die weinig tot niets doen. In die laatste dagen”.

Actiever mengen in mediastrijd
Premier Rutte en de ministers Koenders, Ploumen, Asscher, Dijsselbloem, Hennis en Kamp hebben de komende week interviewafspraken met tal van media gemaakt om de ja-stem te promoten. Alle andere ministers en staatssecretarissen laten het afweten en hun wordt nu dringend verzocht zich actiever te mengen in de mediastrijd.

Blijkbaar valt de animo onder de ministersploeg om campagne te voeren tegen. Voor een paar programma’s zijn zelfs nog geen ministers gevonden die willen opdraven. Het campagneteam schrijft: "Daarnaast heb ik twee verzoeken open: Goedemorgen NL op 4 april en Stand.nl op 5 april, waarvoor ik nog niemand gevonden heb. Wie wil?”.

De Totale Twitterstorm
Om de ja-stem op social media te promoten, twittert het ministerie van Buitenlandse Zaken via het account @Oekraine6april. Dat account heeft maar iets meer dan 1000 volgers. Om toch veel meer mensen te bereiken, moeten alle ministers en woordvoerders de komende dagen verplicht één tweet per dag wijden aan het Oekraïne-referendum.

De Rijksvoorlichtingsdienst en het ministerie van Buitenlandse Zaken willen dat alle ministeries de komende week verplicht twitteren over het Oekraïne-referendum.

Elke dag posten
"Donderdag in de ministerraad is er over social media gesproken, waar onder meer is afgesproken dat alle bewindslieden/departementen elke dag een referendum-post doen", staat in de uitgelekte e-mail.

Wil je weten wat er de komende dagen zoal op de social media zal worden gepost? Lees dan deze bijlage, opgesteld door het ministerie van Buitenlandse Zaken. Het zijn alle voorgekookte tweets.

Donderslag
Ook wordt van alle ministers gevraagd om zich aan te melden bij een Thunderclap-campagne. "Thunderclap is een platform waar via verschillende socialemedia-accounts één boodschap massaal kan worden verspreid zodat deze online impact heeft. Uw medewerking hieraan wordt bij voorbaat gewaardeerd", staat in de e-mail.

En ook de stemfie duikt weer op. Alle ministers moeten op 6 april een selfie maken in het stemhokje en die via Twitter, Instagram en Facebook verspreiden.

Meer op rtlnieuws.nl
Strategie lekt uit: zo promoot het kabinet een ja bij het Oekraïne-referendum

18 februari 2016 16:23, in:

Strategie rond referendum gelekt

Rutte 'hopeloos' over gelekte strategie: Echt niets blijft geheim

"Het is om hopeloos van te worden. Echt niets blijft geheim." Premier Mark Rutte lijkt in zijn maag te zitten met de gelekte communicatiestrategie van het kabinet rond het Oekraïne-referendum.

Eerder vandaag publiceerde RTL Nieuws uit de uitgebreide communicatiestrategie van het kabinet rond het referendum. Daaruit blijkt onder meer dat het kabinet Bekende Nederlanders inzet voor zijn campagne om Nederland op 6 april 'ja' te laten stemmen en bestaan er standaardantwoorden op lastige vragen van journalisten. Zo'n lastige vraag is bijvoorbeeld 'wat heeft Nederland aan dit akkoord?'

Het goede antwoord zou zijn: 'dit akkoord zorgt voor makkelijkere handel voor Nederland'. Maar toen hem de vraag vanmiddag werd voorgelegd door onze politieke redactie, antwoordde Rutte lachend: "Echt niets blijft geheim. Het is om hopeloos van te worden." En daarna op serieuze toon: "Het akkoord is belangrijk, want Nederland is een handelsland."

Rutte eindigt het korte interview met een grap over het lek. Hij zegt het 'absoluut niet erg' te vinden dat de communicatiestrategie in handen is gevallen van RTL Nieuws. Bekijk het fragment hieronder:

Meer op rtlnieuws.nl:
Fritsvlog: De voorgekookte antwoorden over het Oekraïne-referendum

18 februari 2016 13:42, in:

Strategie rond referendum gelekt

Fritsvlog: De voorgekookte antwoorden over het Oekraïne-referendum

We moeten allemaal 'ja' stemmen bij het Oekraïne-referendum, althans, als het aan het kabinet ligt. Er is zelfs een speciale stategie gemaakt om de kiezers te overtuigen. Frits Wester over die uitgelekte strategie.

Meer Frits Wester:

18 februari 2016 12:23, in:

Strategie rond referendum gelekt

Strategie uitgelekt: zo promoot het kabinet een 'ja' bij het Oekraïne-referendum

Hoe probeert het kabinet ervoor te zorgen dat Nederland op 6 april vóór het handelsverdrag stemt tussen Oekraïne en de EU? Politiek verslaggever Roel Geeraedts heeft de uitgebreide communicatiestrategie rond het referendum in handen. "Een fraai staaltje overheidspropaganda."

Het referendum gaat écht niet over ruzie met Rusland en Vladimir Poetin. En waag het niet om het referendum aan te grijpen om je onvrede te uiten over de EU of het falende kabinetsbeleid. Daar is dit referendum niet voor bedoeld. Nee: Het associatieverdrag is vooral goed voor de Nederlandse handel en voor 'de gewone Oekraïners'. Dat is de strekking van de uitgelekte communicatiestrategie van het kabinet over het aanstaande Oekraïne-referendum.

Bekijk ook de Fritsvlog: De voorgekookte antwoorden over het Oekraïne-referendum

Het is altijd leuk om een kijkje te nemen in de keuken van overheidsvoorlichters. Alle ministers krijgen binnenkort een uitgebreide communicatiestrategie. Morgen wordt die strategie besproken in de ministerraad. Het doel ervan is dat we straks 'Ja' zeggen bij het referendum over het associatieakkoord met Oekraïne. 

"Dit samenwerkingsakkoord is in het belang van Nederland en Oekraïne. Het gaat over makkelijkere handel en een democratisch, vrij Oekraïne."

Volgens de communicatiestrategie van het kabinet gaat het om een gewoon handelsverdrag met een buurland van de EU: Oekraïne. Niets meer en niets minder. Een 'ja'-stem opent de deur naar 'een markt van 45 miljoen mensen' en is dus goed voor onze economie.

 

Volgens het projectteam dat deze strategie opstelde, moet je het trouwens geen Associatieakkoord noemen. Dat is een veel te ingewikkeld woord. De voorlichters en ministers moeten de term 'samenwerkingsakkoord' gebruiken, want: 'Associatieakkoord wordt niet begrepen'.

Voorgekookte antwoorden
De documenten bevatten panklare antwoorden op zowat alle mogelijke vragen die je kunt bedenken. 

"Wat doet het kabinet bij een nee?" In een 12-pagina-lange Q&A (pdf) staat het standaardantwoord dat alle politici en voorlichters moeten geven: "Bij een geldig nee zal het kabinet nadenken over de vervolgstappen en daarover ook met het parlement spreken. De inhoud van het maatschappelijk debat over het akkoord zal daarbij een belangrijke rol spelen."

Op altijd lastige als/dan vragen zoals 'Wat gebeurt er als Nederland het verdrag definitief niet ratificeert' is een standaard ontwijkende reactie geformuleerd: "Deze eventuele situatie is onontgonnen terrein." Dit voorgekookte antwoord komt maar liefst zeven keer voor op de 46 voorbereide vragen in de uitgelekte communicatiestrategie. 

Uit de documenten blijkt dat het kabinet blaakt van het vertrouwen dat wij bij het referendum vóór het verdrag met Oekraïne stemmen. Mocht er toch een 'nee' uit het referendum rollen, dan moet de Tweede Kamer beslissen of aan die 'nee'-stem gehoor wordt gegeven en het verdrag dus niet ondertekend wordt. Wat er daarna gaat gebeuren is dus 'onontgonnen terrein'.

Oud-voetballer Evgeniy Levchenko stemt 'ja' (ANP Kippa)

Victoria 'steunzender' Koblenko
Tientallen bekende Nederlanders en opiniemakers zijn in kaart gebracht die straks zoveel mogelijk mensen kunnen overhalen om 'Ja' te stemmen, zo blijkt uit de communicatiestrategie. Ze worden 'Steunzenders' genoemd. 

Als je straks actrice Victoria Koblenko of oud-voetballer Evgeniy Levchenko voorbij ziet komen in de onvermijdelijke talkshows over het referendum: weet dan dat ze het kabinet een dienst bewijzen.

Ook de burgemeester van Hilversum en oud-hoofredacteur van de Volkskrant Pieter Broertjes, publicist en D66-senator Petra Stienen, het COC en het instituut Clingendael zijn door het kabinet aangemerkt als ideale verkopers van de 'Ja'-stem. Klik hier voor de hele lijst (pdf) BN’ers/opiniemakers/steunzenders.

Oekraïne niet in de EU
Volgens GeenPeil, de club die het referendum voor elkaar kreeg, is het associatieverdrag het begin van een Oekraïens lidmaatschap van de EU. Premier Rutte gaat de komende tijd het tegenovergestelde benadrukken: "Ik ken de aspiraties van sommige Oekraïense/Europese politici, maar Nederland is tegen lidmaatschap van Oekraïne en heeft een veto. Het woord EU-lidmaatschap staat nergens in het akkoord en is ook niet het doel."

"De gewone Oekraïner wil gewoon een wasmachine en geen steekpenningen hoeven te betalen bij de dokter"

Nou voelt zowat iedereen –ook het kabinet- aan z'n theewater dat het referendum door de Nederlandse kiezers aangegrepen kan worden om onvrede te uiten over de Europese Unie en/of het kabinetsbeleid. Dat is natuurlijk niet de bedoeling: "Het referendum gaat over het associatieakkoord met Oekraïne. Niet over het functioneren van de EU. De kiezer en het referendum zijn niet geholpen bij een discussie over een ander onderwerp. Want waar kies je dan eigenlijk voor?"

Buitenlandse financiers
Het kabinet heeft geen problemen met buitenlandse inmenging in het referendum. De stichting Stem voor Nederland van Joshua Livestro bijvoorbeeld, krijgt van miljardair George Soros 200.000 euro om de 'Ja'-stem te promoten. 

Ook de Amerikanen (CIA) roeren zich in het debat en zouden onderzoek doen naar Russische financiering van GeenPeil, het 'Nee'-kamp. 

"Het is goed om de mening van burgers te horen over een belangrijk buitenlands onderwerp."

Mocht iemand vragen naar een kabinetsreactie op deze vormen van buitenlandse inmenging dan luidt de standaardreactie: "Als Rusland en/of de Verenigde Staten zich met het referendum bemoeien, dan moet dat in elk geval 'helder' en 'transparant' zijn."
 
Geen machtspelletjes!
In de uitgelekte documenten staat ook haarfijn beschreven wat het kabinet absoluut niet wil. Hoewel Oekraïne onderdeel is van een geopolitieke strijd tussen Europa en Rusland -beiden willen meer invloed in Oekraïne- is het niet de bedoeling dat de discussie daar over gaat.

"Het kabinet heeft besloten geen extra geld uit te trekken voor een dure campagne."

Het kabinet wil niet het 'veiligheidsargument (Rusland) te zwaar aanzetten, voor/tegen Poetin frame'. Dat zouden wij - de Nederlandse burgers - namelijk alleen maar opvatten als 'machtspelletjes' en 'bangmakerij'.

Kortom: als je nog vragen hebt over het Oekraïne-referendum, of gewoon het fijne wil weten van een fraai staaltje overheidspropaganda, klik dan op de linkjes hieronder. Da's ook handig voor journalisten: je weet meteen welk voorgekookt antwoord je krijgt op zowat elke vraag die je stelt. Er staan in de communicatiestrategie zelfs tips aan politici voor het geval dat een journalist doorvraagt.

De uitgekookte communicatiestrategie van het kabinet rond het Oekraïne-referendum op 6 april:

Antwoorden op 46 vragen over het Oekraïne-referendum (pdf).

Geen bangmakerij. De zaken niet mooier weerspiegelen dan ze zijn. Maar benadrukken dat Nederlandse bedrijven toegang krijgen tot een markt van 45 miljoen mensen. Een uitgebreide lijst 'do's en don'ts' (pdf) voor het aanprijzen van het referendum.

Meer op rtlnieuws.nl: