500 miljoen euro

'Kwart openbaar vervoer verdwijnt volgend jaar zonder overheidssteun'

14 juni 2022 14:55 Aangepast: 14 juni 2022 15:17
Beeld © ANP

20 tot 30 procent van het openbaar vervoer verdwijnt volgend jaar als het kabinet de financiële steun aan die sector niet verlengt. Daarvoor waarschuwen grote regionale vervoersbedrijven, reizigersorganisaties, provinciebestuurders, milieuorganisaties, vakbonden en partijen in de Tweede Kamer.

Zij willen dat het kabinet garant staat voor 500 miljoen euro om de verliezen op te vangen als het aantal reizigers in de trein, bus en metro niet snel genoeg aantrekt.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Mes gaat in openbaar vervoer: 10 procent dienstregeling verdwijnt

Coronasteun

De ov-bedrijven krijgen tot eind dit jaar coronasteun om het verlies aan inkomsten door het sterk gedaalde aantal reizigers op te vangen. Het aantal reizigers in 2020 en 2021 daalde gemiddeld met ruim 50 procent. Overheden hielden door steun zo'n 90 procent van dat netwerk in stand. Maar die steun stopt aan het einde van dit jaar.

Maar die steun is nog steeds nodig, zeggen de openbaarvervoers- en reizigersorganisaties. Want de reizigers keren na corona langzaam terug naar het openbaar vervoer. En vervoerders moeten al voor 1 juli hun dienstregeling voor volgend jaar maken, legt voorzitter Paul de Krom van branchevereniging OV-NL uit.

"Het is van belang op korte termijn die zekerheid over dat vangnet te hebben, omdat ov-bedrijven nu hun plannen en dienstverleningsschema's voor volgend jaar maken. Dus we moeten het snel eens worden hierover."

Platteland getroffen door schrappen buslijnen, enkele voorbeelden:

- Connexxion schrapte in april de buslijnen 135 en 635 uit Stad aan ’t Haringvliet, op Goeree-Overflakkee

- Eind vorig jaar schrapten vervoerder Arriva en de provincie Fryslân buslijn 1 in Leeuwarden, richting de wijk Westeinde

- Begin januari schrapte Arriva buslijn 90 tussen Oss en Den Bosch in de avonden en weekenden

- Arriva schrapte eind vorig jaar buslijn 56 tussen Borculo en Deventer

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Reizen met openbaar vervoer wordt langzaam weer wat gewoner

Lijnen schrappen

Als die steun voor volgend jaar verdwijnt, moeten er lijnen worden geschrapt. En dan kunnen mensen niet meer komen waar ze willen.

Volgens de vervoerders, reizigersorganisaties en politici zal er naast het schrappen van lijnen ook  minder vaak worden gereden en zullen ritten in de avond en het weekend vervallen. Vooral mensen met een kleinere portemonnee en op het platteland zullen hierdoor worden getroffen.

En het zal leiden tot een neerwaartse spiraal. Want door het verminderen van het aantal ritten zullen er minder reizigers komen, waardoor weer nieuwe bezuinigingen dreigen.

Minder aanbod van openbaar vervoer zorgt er ook voor dat nog meer mensen de auto zullen pakken. Waardoor de duurzaamheidsdoelen van het kabinet niet worden gehaald.

Voorstel voor steun

PvdA-Kamerlid Habtamu de Hoop doet vanmiddag een voorstel in de Tweede Kamer om de vervoersbedrijven nu al voldoende zekerheid te bieden. "Een derde van de ov-lijnen dreigt te verdwijnen. Dit gaat grote maatschappelijke consequenties hebben. Het kabinet moet provincies en vervoerders nu zekerheid bieden om de huidige dienstregeling overeind te houden."

Het is nog onduidelijk of een Kamermeerderheid dat plan steunt.

Bekijk ook: Geen mondkapje meer op in de trein

Met het schrappen van de laatste coronamaatregelen vervalt ook de mondkapjesplicht in het ov.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore