Toeslagenaffaire

Ombudsman vindt dat afhandeling toeslagenaffaire te langzaam gaat

25 mei 2021 12:48
Gedupeerden van de toeslagenaffaire demonstreren bij het Catshuis. Beeld © ANP

De Nationale Ombudsman maakt zich grote zorgen over de snelheid waarmee de toeslagenaffaire wordt afgehandeld. De Ombudsman vreest dat gedupeerde burgers daarom te lang moeten wachten op een besluit op hun verzoek om compensatie.

De laatste maanden ziet de Ombudsman het aantal verontrustende klachten en signalen toenemen. Hij waarschuwt dat dit niet ten koste van de snelheid en kwaliteit van de afhandeling mag gaan. Veel gedupeerden die zich melden weten niet wanneer hun dossier wordt behandeld en vrezen dat het nog heel lang zal duren.

Afgelopen half jaar hebben zich 38.000 mensen gemeld als slachtoffer van de toeslagenaffaire. Ruim 15.000 van hen hebben voor 1 mei te horen gekregen dat ze in aanmerking komen voor de 30.000 euro-regeling. Anderen hadden zich later gemeld en moeten langer wachten op uitsluitsel of kregen na een eerste toets te horen dat ze niet in aanmerking komen voor compensatie.

Lichte toets

Vooral over de groep die na deze eerste lichte toets is afgewezen voor de 30.000 euro-regeling maakt de Ombudsman zich zorgen. Als zij lang moeten wachten op een definitieve beoordeling van hun zaak, kunnen ze opnieuw in de problemen komen omdat schuldeisers dan niet meer willen wachten uitstaande schulden weer te gaan innen.

Volgens de Ombudsman zal dit het vertrouwen in de overheid bij gedupeerden nog meer beschadigen. Hij dringt er daarom op aan dat echt iedereen die zich voor 15 februari heeft gemeld als gedupeerde binnen de wettelijke termijn van zes maanden uitsluitsel heeft.

Later deze week praat de Tweede Kamer met verantwoordelijk staatssecretaris Van Huffelen over de afhandeling van de toeslagenaffaire.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore