Coronacrisis

Vliegmaatschappijen moeten vanaf oktober weer tickets terugbetalen

22 september 2020 20:27 Aangepast: 22 september 2020 21:00
Er wordt aanzienlijk minder gevlogen en dat kost KLM veel geld. Beeld © Getty

Alle luchtvaartmaatschappijen moeten vanaf 1 oktober weer binnen zeven dagen de prijs van een vliegticket terugbetalen bij annulering van een vlucht. Dat heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport bepaald. Aanleiding waren klachten van passagiers die een voucher kregen na de uitbraak van het coronavirus voor een vlucht die niet doorging.

Zij kregen geen mogelijkheid om geld terug te vragen of klaagden over de lange betalingstermijn. Op 18 maart sloot Nederland zijn grenzen met als doel de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Alle passagiersvluchten binnen en buiten Europa werden geannuleerd.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Vliegreizigers starten rechtszaak tegen KLM en Transavia om vouchers

1300 klachten

Nederland stond luchtvaartmaatschappijen toe om vouchers te verstrekken in plaats van terugbetaling binnen 7 dagen. De ILT werd gevraagd tijdelijk niet te handhaven op het uitgeven van vouchers in plaats van de keuze tussen terugbetaling of vlucht op een later moment.

De Inspectie Leefomgeving en Transport deed onderzoek na ruim 1300 klachten van reizigers, tussen maart en september. De meeste klachten gingen over het krijgen van een voucher zonder de mogelijkheid om geld terug te vragen en over de lange terugbetalingstermijn.

Het ILT voerde gesprekken met de maatschappijen KLM, Transavia, Vueling, Corendon en TUI. Ook de Europese Commissie vindt dat luchtvaartmaatschappijen weer aan de Europese regels moeten voldoen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Reisbranche houdt poot stijf over vouchers: 'Eigen belang van de klant'

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore