Na jaar verbod

Fietsers negeren verbod en appen er nog volop op los

02 juli 2020 16:02 Aangepast: 02 juli 2020 20:42
Archieffoto. Beeld © ANP

Het is al een jaar verboden, maar toch wordt er nog steeds veel gebeld en geappt op de fiets. En dat is de politie en de Tweede Kamer een doorn in het oog. "Het is voor iedereen de gewoonste zaak van de wereld. En het is heel erg lastig om dat om te draaien", zegt Egbert-Jan van Hasselt, de hoogste verkeersagent tegen RTL Nieuws.

Op 1 juli 2019 werd het verbod op bellen op de fiets van kracht. Vooral in de begintijd controleerde de politie actief op naleving van het verbod. Inmiddels zijn er geen gerichte acties meer van de politie tegen overtreding, maar wordt het meegenomen tijdens gewone dagelijkse handhaving van agenten. Toch ziet de politie dat nog steeds erg veel fietsers hun telefoon gebruiken.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Fietsers hebben lak aan appverbod: 'Ik heb mijn gedrag nauwelijks aangepast'

Boetes voor appen en bellen op de fiets

2019: 21.327 boetes

2020: 11.280 boetes (eerste vier maanden)

Weerbarstig probleem

"Het is een weerbarstig probleem", zegt Van Hasselt. "We hebben het lang toegelaten en daardoor is het voor iedereen de gewoonste zaak van de wereld. En het is heel erg lastig om dat om te draaien."

Van Hasselt wil dat er meer aandacht wordt gevraagd voor het verbod. Door middel van voorlichtingscampagnes die fietsers erop wijzen dat gebruik van de telefoon op de fiets, of het nu bellen of appen is, echt niet is toegestaan.

"Je moet het hebben van bewustwording. Alleen handhaven heeft geen zin. Het is zo gewoon geworden in het verleden, dat het even tijd kost om dat aan te passen. Dat kan niet alleen met handhaven, dat moet ook met voorlichting."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Verkeersdeskundigen waarschuwen: 'Zorg dat appverbod niet zinloos wordt'

'Regels zijn regels'

Partijen in de Tweede Kamer willen stevige handhaving. SP-Kamerlid Cem Laçin vindt dat een wet alleen iets voorstelt, als er ook daadwerkelijk wordt gecontroleerd op naleving daarvan. "Zonder handhaving is het appverbod een papieren werkelijkheid, en doet het in de praktijk niks. Er moet worden gezorgd voor meer handhavingscapaciteit omdat wij wel degelijk de gevaren van afleiding in het verkeer zien."

VVD-Kamerlid Remco Dijkstra wil ook dat er meer werk wordt gemaakt van de handhaving. "Het blijft link", wijst hij op de gevaren van appen op de fiets. "En er moet een serieuze pakkans zijn. Maar er is meer nodig. Ook bewustwording." PVV'er Roy van Aalst noemt handhaving de enige remedie. "Regels zijn regels. Het gebeurt nu onvoldoende want mensen negeren het massaal."

Slimme camera's

CDA'er Wytske Postma: "Wat ons betreft gaat die pakkans omhoog. Het gaat nu niet goed." Maar daarnaast wil Postma ook dat er meer voorlichting komt. "Er moet constant worden uitgelegd waarom het gevaarlijk is om te appen op de fiets. "Het gaat om combinatie van bewustzijn vergroten én handhaven. Dat gaat nu niet goed."

Ze wil het probleem ook breder aankaarten. "Ik wil meer slimme camera's die appen in de auto kunnen beboeten. Gedrag dat mensen in de auto vertonen met hun telefoon, nemen ze mee naar de fiets en vice versa."

Boete appverbod: 'Ik kijk nu wel extra uit, vooral voor de politie'

Mensen die hun mobiel in de hand hebben tijdens het fietsen riskeren een boete: 95 euro. Maar hoe goed houden de fietsers zich aan de wet?
Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Help, ik heb een bericht! Appverbod kost ons brein moeite

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore